Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 18. júla 2013 11:00
Bratislava 18. júla (TASR-OTS) - Cez územie Banskobystrického kraja prechádza niekoľko významných rýchlostných ciest, ako aj ciest I. triedy. Projekty sú v rámci kraja zamerané práve na výstavbu a modernizáciu týchto komunikácií. V rámci OPD 2007 – 2013 sa na území Banskobystrického kraja realizujú projekty zo zdrojov EÚ v celkovej výške 152,6 mil. eur (suma k 20. 6. 2013).
PO 5 – Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy)
Cieľom tejto prioritnej osi je výstavba rýchlostných ciest a ciest I. triedy, ako aj modernizácia siete ciest I. triedy, ktoré pokrývajú viac ako polovicu všetkých dopravných výkonov na Slovensku. . R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie (1. a 2. etapa) . Výstavba cesty R2 Zvolen, východ – Pstruša . Výstavba rýchlostnej cesty R2 Pstruša – Kriváň . I/66 Polomka - bodová závada . I/50 Ružová osada, rekonštrukcia . R2 Žiar nad Hronom - obchvat . I/66 Brezno - obchvat, I. etapa . I/75 Veľký Krtíš – Pôtor - sanácia . I/50 Zvolen, Pustý Hrad – Neresnica, III. etapa . I/72 Zbojská, sedlo – Tisovec, Čertova dolina . Odstraňovanie nevyhovujúcich technických parametrov na cestách I. triedy
NAJVÝZNAMNEJŠIE PROJEKTY:
Výstavba R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie
Osemnásťkilometrový úsek R1 spájajúci západ krajiny s východom môžu vodiči využívať od januára 2011. Stará cesta I. triedy I/65 medzi Žarnovicou a Šašovským Podhradím, vedúca údolím Hrona popri železničnej trati, predstavovala dlhodobo jeden z najkritickejších cestných úsekov na Slovensku, ktorý bol miestom častých dopravných nehôd a kolón. Výstavba štvorprúdovej rýchlostnej cesty bola rozdelená na dva stavebné úseky. Úsek prvej etapy nahradil na jeseň 2009 cestu I/65 a plynulo nadviazal na úsek rýchlostnej cesty R1 od Tekovských Nemiec po Žarnovicu. Úsek druhej etapy, dlhý vyše 8 kilometrov, je pokračovaním komunikačného systému od novovybudovanej mimoúrovňovej križovatky Lehôtka pod Brehmi po mimoúrovňovú križovatku Šášov. Súčasťou úseku je aj niekoľko mostov. Celkové oprávnené náklady na projekt: 167,5 mil. eur, z toho Európska únia preplatila 111 mil. eur.
R2 Žiar nad Hronom - obchvat
Cieľom stavby v dĺžke takmer 5,7 kilometra, ktorá bude tvoriť obchvat mesta Žiar nad Hronom, je odľahčiť centrum mesta, ktorým v súčasnosti prejde viac ako 20.000 vozidiel denne. V rámci projektu, ktorý by mal byť dokončený v roku 2014, sa vybuduje aj 5 mostov. Celkové oprávnené náklady na projekt: 30,5 mil. eur, z toho Európska únia preplatí 25,5 mil. eur.
I/66 Brezno - obchvat, I. etapa
Projekt je momentálne v príprave. Zahŕňa vybudovanie novej dvojpruhovej obojsmernej 2,5 km dlhej cesty, s ktorej výstavbou by sa malo začať ešte v tomto roku a ukončená by mala byť v roku 2015. Cesta odbremení centrum mesta najmä od ťažkej nákladnej dopravy.
Výstavba častí rýchlostnej cesty R2 medzi Zvolenom a Lučencom
Úseky by mali byť pre vodičov dokončené v roku 2015. Vyše osemkilometrová časť R2 zo Zvolena do Pstruše po dokončení vytvorí obchvat Zvolenskej Slatiny, Vígľaša a Pstruše. V tom istom roku by mal byť dokončený aj úsek rýchlostnej cesty v dĺžke 10,4 kilometra zo Pstruše po Kriváň.
I/50 Zvolen, Pustý Hrad – Neresnica, III. etapa
Preťaženej doprave vo Zvolene by mala výrazne pomôcť mimoúrovňová križovatka ciest I/66 a I/50 s plánovaným ukončením koncom roka 2013.
Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach. Prioritné osi OPD: PO1 - Železničná infraštruktúra PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 - Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 - Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov PO5 - Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 - Železničná verejná osobná doprava PO7 - Technická pomoc
Investícia do Vašej budúcnosti
Projekt technickej pomoci OPD "Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013" je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
UPOZORNENIE:
Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.
gl