OTS: CGTN: Ako 20-ročný plán umožnil mestu Fu-čou ...

TASR, 23. januára 2024 10:29

OTS: CGTN: Ako 20-ročný plán umožnil mestu Fu-čou skok v hospodárskom raste

Peking 23. januára (TASR/OTS) - /PRNewswire/ - Prístav Fu-čou na juhovýchodnom pobreží Číny sa stal jedným z najdôležitejších uzlových prístavov pre kontajnerovú dopravu a v roku 2022 sa zaradil medzi 20 najväčších svetových prístavov podľa objemu prepravy.

Rušný prístav svedčí o úspechu Fu-čou, hlavného mesta juhovýchodnej čínskej provincie Fu-ťien, v rozvoji námorného hospodárstva.

Známy ako „Fu-čou na mori", perspektívny prístup k snahe o hospodársky rozvoj z mora je dôležitou súčasťou dlhodobého rozvojového plánu, ktorý inicioval čínsky prezident Si Ťin-pching.

Xi, vtedajší stranícky šéf mesta Fu-čou, bol zodpovedný za vypracovanie 20-ročnej strategickej vízie hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta, v ktorej sa plánovali ciele, kroky, rozvrhnutie a priority rozvoja mesta na tri roky, osem rokov a 20 rokov, známe ako stratégia „3820".

„Rozvoj mesta by mal zohľadňovať nielen strednodobé a dlhodobé ciele rozvoja na 10 a 20 rokov, ale aj dlhodobé ciele rozvoja na 30, 50 alebo dokonca stovky rokov," zdôraznil Xi.

Plán pre budúcnosť

Pred viac ako 30 rokmi malo mesto Fu-čou, obklopené horami a riekami, slabé priemyselné základy, nízke daňové príjmy a slabú dopravu.

Na to, ako nájsť východisko pre rozvoj mesta, myslel Xi už od svojho nástupu do funkcie straníckeho tajomníka v apríli 1990.

Viac ako polovicu nasledujúcich dvoch rokov strávil terénnym výskumom na najnižšej úrovni, než vycítil a využil príležitosť poslednej výzvy Číny na reformu a otvorenie sa počas "južného turné" Deng Xiaopinga začiatkom roku 1992.

Pod Xiovým vedením viac ako 1 600 kádrov uskutočnilo výskum a stretnutia zamerané na získavanie názorov na témy ako poľnohospodárstvo a priemysel. V priebehu pol mesiaca bolo doručených viac ako 25 000 stanovísk verejnosti.

Po desiatkach revízií bol plán projektu prijatý v novembri 1992.

Podľa plánu by sa mesto malo snažiť dostať ekonomiku na vyššiu úroveň do roku 1995, pričom hlavné ukazovatele by sa mali oproti roku 1990 zdvojnásobiť.

Do roku 2000 by sa mesto malo usilovať o to, aby jeho hlavné ukazovatele, ako napríklad úroveň rozvoja mesta a vidieka na obyvateľa, dosiahli úroveň rozvoja domácich vyspelých miest. Potom by Fu-čou dosiahlo alebo sa priblížilo k vtedajšej priemernej úrovni rozvoja mierne rozvinutých krajín alebo regiónov v Ázii približne do roku 2010.

„Tento plán je rozdelený do troch etáp z hľadiska ukazovateľov – porovnanie s nami, porovnanie s okolitými mestami a porovnanie s mestami na rovnakej úrovni rozvoja vo svete – je celkom vedecký a systematický," povedal pre China Media Group Yan Zheng, vtedajší viceprezident Fujian Academy of Social Sciences.

Využívanie silných stránok

Xi predstavil plán s perspektívnou víziou a podporil výstavbu „hospodárskeho okruhu zlatého trojuholníka v ústí rieky Min-ťiang" a „Fu-čou na mori" ako dôležitých súčastí strategického projektu „3820".

„Ako môžeme spravovať more, keď pevnina ešte nie je dobre rozvinutá?" Vtedy sa objavili pochybnosti. Xi navrhol „pripisovať morským oblastiam rovnaký význam ako obrábanej pôde a morskému rozvoju rovnaký význam ako produkcii potravín, aby sa chápadlá urýchľovania hospodárskeho rozvoja rozšírili z pevniny na more".

Následne mesto Fu-čou spustilo komplexnú stratégiu rozvoja so zameraním na kľúčové pobrežné zóny a morské oblasti.

Rozvíjali sa odvetvia ako námorná doprava a prístavný priemysel a intenzívne sa podporovali vznikajúce odvetvia ako morská biomedicína a výroba špičkových zariadení na výrobu veternej energie na mori.

„Xi nám pomohol analyzovať výhody mesta Fu-čou," povedal pre CMG Zhao Ruqi, vtedajší riaditeľ Úradu politického výskumu mestského výboru strany vo Fu-čou, a dodal, že východiskom je snaha o rozvoj od mora.
V rokoch 1992 až 1995 rástol HDP mesta Fu-čou v priemere o 26,6 % ročne a prvý cieľ strategického projektu bol splnený za tri roky.

V súlade s plánom pre budúcnosť dosiahlo mesto Fu-čou osemročné ciele a 20-ročné ciele podľa plánu.

V súčasnosti sa z Fu-čou stalo pobrežné mesto s jednou z najaktívnejších námorných ekonomík v Číne. V roku 2022 celková hodnota námornej produkcie v meste Fu-čou presiahla 330 miliárd juanov (približne 46 miliárd USD).

Han Qingxiang, profesor na straníckej škole Ústredného výboru Komunistickej strany Číny, povedal, že význam stratégie „3820" ďaleko presahuje rámec mesta.

„Od 20-ročnej strategickej vízie mesta Fu-čou po ciele Číny do roku 2035 a od ,Fu-čou na mori' po ,budovanie Číny ako silnej námornej krajiny' neustále realizujeme a skúmame v súlade s myšlienkami dlhodobého plánovania, vedeckého riadenia a koordinovaného rozvoja, ktoré navrhuje strategický projekt 3820," povedal Han.

https://news.cgtn.com/news/2024-01-21/How-a-20-year-plan-enabled-Fuzhou-to-leap-ahead-in-economic-growth-1qxFokstyHS/p.html

UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.
Všetko o agentúre
Spravodajský servis
Mobilné aplikácie
Videá
PR servis OTS
Fotografie
Audioservis
Archív a databázy
Monitoring