OTS: CGTN: Čína posilňuje svoj vzdelávací systém ...
OTS, 12. septembra 2024 10:06
OTS: CGTN: Čína posilňuje svoj vzdelávací systém so zámerom stať sa v oblasti vzdelávania vedúcou krajinou
Peking 12. september (TASR/OTS) - /PRNewswire/ - Diao Rongchun, ktorá pracuje ako učiteľka na základnej škole v pekingskom predmestí Taishitun, ostáva hlboko oddaná vzdelávaniu v horských oblastiach.
V súlade s koncepciou „tolerancie, jemnosti, kultivácie a vzdelávania" používa Diao vyučovaciu metódu založenú na interakcii, vzájomnom oceňovaní a podpore, pričom venuje veľkú pozornosť rastu každého študenta.
Za týmto účelom cestuje po predmestí, navštevuje deti, ktoré zaostávajú, a študentov osamelých rodičov v horských oblastiach, zostavuje pre nich špeciálne študijné plány a získava si dôveru a vďaku ich rodičov.
Počas slávnostného udeľovania cien, ktoré sa konalo v nedeľu na počesť vzorových učiteľov a výnimočných skupín a inštitúcií v čínskom školstve pred 40. dňom učiteľov, ktorý pripadá na utorok, bola Diao ocenená titulom národného vzorového učiteľa spomedzi celkovo 716 kandidátov.
Čínsky prezident Xi Jinping počas prejavu na celoštátnom stretnutí o vzdelávaní, ktoré sa konalo od pondelka do utorka v Pekingu, pozdravil učiteľov a ďalších pracovníkov v oblasti vzdelávania po celej krajine a vyzval ich, aby sa usilovali o stabilný pokrok pri dosahovaní strategického cieľa vybudovať z Číny vedúcu krajinu v oblasti vzdelávania.
Budovanie kvalitného vzdelávacieho systému
Čína doteraz vytvorila najväčší a najkvalitnejší vzdelávací systém na svete, čím dosiahla historický skok v úrovni popularizácie vzdelávania.
Podľa oficiálnych údajov je v roku 2023 v celej krajine 498 300 škôl všetkých typov a úrovní, pričom 291 miliónov študentov je zapísaných do akademického vzdelávania a na plný úväzok pracuje 18 918 miliónov učiteľov.
Medzitým sa neustále zlepšuje aj akademická kvalifikácia učiteľov. V roku 2023 malo 78 percent učiteľov základných škôl a 93 percent učiteľov nižších stredných škôl bakalársky alebo vyšší titul. Výrazne sa zvýšil podiel učiteľov s vyšším odborným titulom, vrátane zriadenia pozícií vedúcich učiteľov na základných a stredných školách.
Miera nástupu na vysokoškolské štúdium sa zvýšila z 30 percent v roku 2012 na 57,8 percenta v roku 2021, čo predstavuje historický skok, ktorý znamená, že vyššie vzdelávanie v Číne vstúpilo do fázy všeobecného uznania. Mnohé čínske univerzity a odbory dosiahli celosvetovo veľmi pokročilú úroveň.
Čína okrem toho kladie rovnaký dôraz na koordinovaný rozvoj odborného a všeobecného vzdelávania, čím sa urýchľuje vytváranie moderného systému odborného vzdelávania, ktorý pomáha študentom s rôznym talentom a záujmami realizovať svoj potenciál.
Xi Jinping označil úsilie o vybudovanie špičkového vzdelávacieho systému za komplexné a systematické a zdôraznil, že je potrebné zamerať sa na základnú úlohu vzdelávania, ktorou je rozvíjanie cností. Vyzval k snahe o kultiváciu vysokokvalitnej pedagogickej pracovnej sily a zdôraznil dôležitosť zlepšenia postavenia učiteľov, ako aj ich platov a sociálnych podmienok, aby sa učiteľstvo stalo jednou z najuznávanejších profesií.
Xi tiež zdôraznil potrebu rozvíjať vysokokvalitné a vyvážené povinné vzdelávanie a znižovať rozdiely medzi mestskými a vidieckymi oblasťami, regiónmi, školami a sociálnymi skupinami.
Otvorenie čínskeho vzdelávacieho sektora svetu
Mnohé veľké národné projekty v Číne sa do veľkej miery opierajú o kľúčové technológie poskytované univerzitami, ktoré zohrávajú zásadnú rolu v základnom výskume a sú zdrojom významných vedeckých a technologických objavov.
Na konferencii Národnej ceny za vedu a techniku v roku 2023 získali univerzity a vysoké školy 75,5 % štátnych cien za prírodné vedy, 75,6 % štátnych cien za technologické vynálezy a 56,5 % štátnych cien za vedecko-technický pokrok.
Okrem toho Čína spolupracuje na veľkých vedeckých výskumných projektoch s relevantnými krajinami zriaďovaním zámorských centier spolupráce v oblasti vedy a vzdelávania s cieľom riešiť globálne výzvy.
Čínsko-africké spoločné výskumné centrum založené v roku 2013 je napríklad prvou komplexnou vedeckou a vzdelávacou inštitúciou, ktorú Čína vybudovala v zahraničí. Centrum spája vedecko-výskumné a vzdelávacie inštitúcie zo 16 afrických krajín a Číny s cieľom spolupracovať v oblastiach, ako sú prieskumy a hodnotenia biodiverzity, vodné zdroje a ekologické monitorovanie životného prostredia. Vytvára tak sieť, ktorá spája vedecký výskum a odbornú prípravu talentov.
Výskumní pracovníci v centre doteraz spoločne publikovali viac ako 600 článkov, zorganizovali viac ako 30 medzinárodných školení a technických stretnutí a vyškolili viac ako 300 študentov zo 14 afrických krajín.
Čína okrem toho organizuje rôzne medzinárodné konferencie, napríklad Svetovú konferenciu o digitálnom vzdelávaní, vo viacerých krajinách zriaďuje workshopy Luban a rozširuje výmeny medzi čínskou a zahraničnou mládežou s cieľom vybudovať významné globálne vzdelávacie centrum.
Počas národného stretnutia o vzdelávaní Xi zdôraznil význam ďalšieho otvárania čínskeho vzdelávacieho sektora svetu, vrátane rozširovania medzinárodných akademických výmen a prehlbovania spolupráce v oblasti vzdelávania a vedeckého výskumu.
https://news.cgtn.com/news/2024-09-10/President-Xi-stresses-building-China-into-leading-country-in-education-1wMHdgqzPBS/p.html
UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.
Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk