OTS: CGTN: V čase keď iniciatíva Jedno pásmo, ...

TASR, 18. októbra 2023 9:25

OTS: CGTN: V čase keď iniciatíva Jedno pásmo, jedna cesta dovŕši 10 rokov, je najvyšší čas, aby Čína a Európa hovorili uprostred neistoty

Peking 18. októbra (TASR/OTS) - /PRNewswire/ - Srbsko je jednou z krajín, ktoré profitujú z iniciatívy Jedno pásmo, jedna cesta (BRI), pričom ako najlepší príklad slúži storočná oceliareň v severovýchodnom meste Smederevo. Smederevská oceliarska huta, založená v roku 1913, v čase svojho najväčšieho rozmachu prispievala 40 percentami k príjmom mesta a bola známa ako „pýcha Srbska".

Neskôr, v dôsledku silnejúcej konkurencie na trhu a zlej prevádzky, oceliareň rok po roku zaznamenávala finančné straty a ocitla sa na pokraji bankrotu. Srbská vláda iniciovala niekoľko kôl medzinárodných tendrov, ktoré boli všetky neúspešné. V roku 2016 čelilo neistote viac ako 5 000 zamestnancov. Potom však vstúpila do hry čínska spoločnosť Hebei Iron and Steel Group, ktorá založila spoločnosť HBIS Serbia Steel a zaviedla pokročilé riadenie a technológie, čím sa z oceliarne stal globálny podnik so zameraním na klientov a dodávateľský reťazec. Spoločnosť sa aktívne začlenila do iniciatívy „Jedno pásmo, jedna cesta" a procesu hospodárskej globalizácie a rýchlo sa etablovala ako vysoko konkurencieschopný oceliarsky podnik v Európe a vynikajúci príklad medzinárodnej priemyselnej spolupráce.

Spolupráca medzi Čínou a Európou v rámci BRI

Oživenie storočnej oceliarne je príkladom výhod, ktoré priniesla BRI Európe. Dvadsaťšesť európskych krajín podpísalo s Čínou dokumenty týkajúce sa BRI. Vdaka spolupráci v rámci BRI sa dovoz Číny z EÚ v rokoch 2016 až 2021 zvýšil o 63,7 %. Jej dovoz z krajín strednej a východnej Európy sa v rovnakom období zvýšil o 127,3 %. Čínsky železničný expres, ktorý spája niekoľko eurázijských miest nachádzajúcich sa pri východnom pobreží Číny s pobrežím Atlantického oceánu, je čoraz viac vyťaženejší. V minulom roku prešlo po trase medzi Čínou a Európou 16 000 vlakov, čo je výrazný rozdiel oproti 80 vlakom pri spustení Čínskeho železničného expresu pred viac ako desiatimi rokmi.

Nové výzvy

V porovnaní s prvými rokmi iniciatívy je situácia medzi Čínou a Európou výrazne odlišná. Ich bilaterálne vzťahy si vyžadujú jemné doladenie, aby bolo možné čeliť neistotám a výzvam, ako aj modernizáciu myslenia, ktoré by nahradilo doterajšie myslenie s nulovým súčtom. Čínsky vysokopostavený diplomat Wang Yi, ktorý vystúpil na 12. strategickom dialógu na vysokej úrovni medzi Čínou a EÚ, ktorý sa konal minulý týždeň v Pekingu, uviedol, že Čína a EÚ sú partneri, nie súperi, a majú viac spoločných názorov ako rozdielov. Podpredseda Európskej komisie Josep Borrell uviedol, že napriek rozdielnym politickým a hospodárskym systémom majú EÚ a Čína spoločný záujem o konštruktívne a stabilné vzťahy.

Medzitým aj BRI vstupuje do novej fázy. V počiatočnej fáze sa budovania základnej infraštruktúry ujali súkromní aj štátni dodávatelia. Tieto projekty pomohli podporiť politickú priazeň a dodať energiu miestnym obchodným partnerom. Vďaka nim sa súkromné čínske spoločnosti teraz cítia pohodlnejšie pri podnikaní v partnerských krajinách BRI. Čína podporuje súkromné podniky, aby sa aktívnejšie zapájali do projektov označovaných ako „malé a krásne", ktoré označujú menšie projekty priamo spojené so zlepšením miestnych životných podmienok. Medzi nových investičných favoritov patria podniky v odvetviach, ako je nová energia, zdravotníctvo, mobilná komunikácia a elektronický obchod.

Potreba väčšieho dialógu

Od spustenia BRI sa jej globálni partneri snažia nájsť viac teoretických rámcov a inštitucionálnych opatrení, aby bol program globálnej spolupráce udržateľný. Čínsky prezident Si Ťin-pching predložil globálnu rozvojovú iniciatívu, globálnu bezpečnostnú iniciatívu a globálnu civilizačnú iniciatívu. Tieto globálne iniciatívy boli medzinárodným spoločenstvom všeobecne uznané a historicky prispeli k celosvetovej správe ľudských práv v konkrétnych otázkach týkajúcich sa bezpečnosti, rozvoja a kultúrnej rozmanitosti.

Vzhľadom na všetky tieto skutočnosti je najvyšší čas, aby Čína a Európa viedli intenzívnejší dialóg o kľúčových strategických otázkach, a CGTN organizuje popri tohtoročnom frankfurtskom knižnom veľtrhu televízne fórum na tému globálne iniciatívy Číny a BRI: príležitosti alebo riziká?

Hosťami panelovej diskusie sú Danilo Türk, bývalý prezident Slovinska; Michael Schumann, predseda predstavenstva Nemeckej spolkovej asociácie pre hospodársky rozvoj a zahraničný obchod, Rudolf Scharping, bývalý nemecký minister obrany, Susanne Baumann, bývalá riaditeľka Konfuciovho inštitútu v Düsseldorfe a Zhong Hong, bývalý výkonný viceprezident spoločnosti Evonik Industries. Účastníci tohto panelu budú podrobne diskutovať o väzbách medzi Čínou a EÚ v rámci diskusií o iniciatíve Jedno pásmo, jedna cesta, ktoré súvisia nielen s blahobytom oboch strán, ale aj s globálnou stabilitou a prosperitou.

https://news.cgtn.com/news/2023-10-17/As-the-Belt-and-Road-turns-10-high-time-for-China-and-Europe-to-talk-amid-uncertainties-1nXkFjKKduU/index.html

Foto – https://mma.prnewswire.com/media/2249077/image.jpg

UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.
Všetko o agentúre
Spravodajský servis
Mobilné aplikácie
Videá
PR servis OTS
Fotografie
Audioservis
Archív a databázy
Monitoring