OTS: CGTN: V čase keď iniciatíva Jedno pásmo, ...
TASR, 18. októbra 2023 9:25
OTS: CGTN: V čase keď iniciatíva Jedno pásmo, jedna cesta dovŕši 10 rokov, je najvyšší čas, aby Čína a Európa hovorili uprostred neistoty
Peking 18. októbra (TASR/OTS) - /PRNewswire/ - Srbsko je jednou z krajín, ktoré profitujú z iniciatívy Jedno pásmo, jedna cesta (BRI), pričom ako najlepší príklad slúži storočná oceliareň v severovýchodnom meste Smederevo. Smederevská oceliarska huta, založená v roku 1913, v čase svojho najväčšieho rozmachu prispievala 40 percentami k príjmom mesta a bola známa ako „pýcha Srbska".
Neskôr, v dôsledku silnejúcej konkurencie na trhu a zlej prevádzky, oceliareň rok po roku zaznamenávala finančné straty a ocitla sa na pokraji bankrotu. Srbská vláda iniciovala niekoľko kôl medzinárodných tendrov, ktoré boli všetky neúspešné. V roku 2016 čelilo neistote viac ako 5 000 zamestnancov. Potom však vstúpila do hry čínska spoločnosť Hebei Iron and Steel Group, ktorá založila spoločnosť HBIS Serbia Steel a zaviedla pokročilé riadenie a technológie, čím sa z oceliarne stal globálny podnik so zameraním na klientov a dodávateľský reťazec. Spoločnosť sa aktívne začlenila do iniciatívy „Jedno pásmo, jedna cesta" a procesu hospodárskej globalizácie a rýchlo sa etablovala ako vysoko konkurencieschopný oceliarsky podnik v Európe a vynikajúci príklad medzinárodnej priemyselnej spolupráce.
Spolupráca medzi Čínou a Európou v rámci BRI
Oživenie storočnej oceliarne je príkladom výhod, ktoré priniesla BRI Európe. Dvadsaťšesť európskych krajín podpísalo s Čínou dokumenty týkajúce sa BRI. Vdaka spolupráci v rámci BRI sa dovoz Číny z EÚ v rokoch 2016 až 2021 zvýšil o 63,7 %. Jej dovoz z krajín strednej a východnej Európy sa v rovnakom období zvýšil o 127,3 %. Čínsky železničný expres, ktorý spája niekoľko eurázijských miest nachádzajúcich sa pri východnom pobreží Číny s pobrežím Atlantického oceánu, je čoraz viac vyťaženejší. V minulom roku prešlo po trase medzi Čínou a Európou 16 000 vlakov, čo je výrazný rozdiel oproti 80 vlakom pri spustení Čínskeho železničného expresu pred viac ako desiatimi rokmi.
Nové výzvy
V porovnaní s prvými rokmi iniciatívy je situácia medzi Čínou a Európou výrazne odlišná. Ich bilaterálne vzťahy si vyžadujú jemné doladenie, aby bolo možné čeliť neistotám a výzvam, ako aj modernizáciu myslenia, ktoré by nahradilo doterajšie myslenie s nulovým súčtom. Čínsky vysokopostavený diplomat Wang Yi, ktorý vystúpil na 12. strategickom dialógu na vysokej úrovni medzi Čínou a EÚ, ktorý sa konal minulý týždeň v Pekingu, uviedol, že Čína a EÚ sú partneri, nie súperi, a majú viac spoločných názorov ako rozdielov. Podpredseda Európskej komisie Josep Borrell uviedol, že napriek rozdielnym politickým a hospodárskym systémom majú EÚ a Čína spoločný záujem o konštruktívne a stabilné vzťahy.
Medzitým aj BRI vstupuje do novej fázy. V počiatočnej fáze sa budovania základnej infraštruktúry ujali súkromní aj štátni dodávatelia. Tieto projekty pomohli podporiť politickú priazeň a dodať energiu miestnym obchodným partnerom. Vďaka nim sa súkromné čínske spoločnosti teraz cítia pohodlnejšie pri podnikaní v partnerských krajinách BRI. Čína podporuje súkromné podniky, aby sa aktívnejšie zapájali do projektov označovaných ako „malé a krásne", ktoré označujú menšie projekty priamo spojené so zlepšením miestnych životných podmienok. Medzi nových investičných favoritov patria podniky v odvetviach, ako je nová energia, zdravotníctvo, mobilná komunikácia a elektronický obchod.
Potreba väčšieho dialógu
Od spustenia BRI sa jej globálni partneri snažia nájsť viac teoretických rámcov a inštitucionálnych opatrení, aby bol program globálnej spolupráce udržateľný. Čínsky prezident Si Ťin-pching predložil globálnu rozvojovú iniciatívu, globálnu bezpečnostnú iniciatívu a globálnu civilizačnú iniciatívu. Tieto globálne iniciatívy boli medzinárodným spoločenstvom všeobecne uznané a historicky prispeli k celosvetovej správe ľudských práv v konkrétnych otázkach týkajúcich sa bezpečnosti, rozvoja a kultúrnej rozmanitosti.
Vzhľadom na všetky tieto skutočnosti je najvyšší čas, aby Čína a Európa viedli intenzívnejší dialóg o kľúčových strategických otázkach, a CGTN organizuje popri tohtoročnom frankfurtskom knižnom veľtrhu televízne fórum na tému globálne iniciatívy Číny a BRI: príležitosti alebo riziká?
Hosťami panelovej diskusie sú Danilo Türk, bývalý prezident Slovinska; Michael Schumann, predseda predstavenstva Nemeckej spolkovej asociácie pre hospodársky rozvoj a zahraničný obchod, Rudolf Scharping, bývalý nemecký minister obrany, Susanne Baumann, bývalá riaditeľka Konfuciovho inštitútu v Düsseldorfe a Zhong Hong, bývalý výkonný viceprezident spoločnosti Evonik Industries. Účastníci tohto panelu budú podrobne diskutovať o väzbách medzi Čínou a EÚ v rámci diskusií o iniciatíve Jedno pásmo, jedna cesta, ktoré súvisia nielen s blahobytom oboch strán, ale aj s globálnou stabilitou a prosperitou.
https://news.cgtn.com/news/2023-10-17/As-the-Belt-and-Road-turns-10-high-time-for-China-and-Europe-to-talk-amid-uncertainties-1nXkFjKKduU/index.html
Foto – https://mma.prnewswire.com/media/2249077/image.jpg
UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.
Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk