Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 19. septembra 2024 14:17
Mladí influenceri a študenti diskutujú o závislostiach bez prednášok a príkazov.
Bratislava 19. septembra (TASR/OTS) - Po letných prázdninách odštartoval tento týždeň projekt H3KNISA nový školský rok na SOŠ Masmediálnych a informačných štúdií v Bratislave. H3KNISA je inovatívny koncept prevencie závislostí na fajčení medzi stredoškolákmi, ktorý sa odlišuje od tradičných metód. Žiadne prednášky či zákazy, ale skôr motivujúce diskusie s inšpiratívnymi ľuďmi z generácie tretieho tisícročia (3K). Tento "deň bez vyučovania" študenti a pedagógovia prijímajú s nadšením.
Na Slovensku fajčí zhruba pätina dospelej populácie, pričom až 90 % fajčiarov začína v tínedžerskom veku. Štatistiky hovoria, že na stredných školách pravidelne fajčí 26 % mladých vo veku 15 – 17 rokov. Projekt H3KNISA sa zameriava práve na tieto vekové skupiny, pretože ide o dôležitú prevenciu ešte počas ich štúdia.
„Preventívne projekty pre mladých sú výzvou, lebo téma musí byť atraktívna a vytvárať priestor pre diskusiu. H3KNISA je v tomto ohľade inovatívna a študenti na ňu reagujú veľmi pozitívne,“ uviedla Jana Mašlejová, riaditeľka SOŠ MIŠ v Bratislave. Táto škola je zároveň spolutvorcom projektu, ktorý vznikal v spolupráci s pedagógmi, odborníkmi na závislosti, komunikáciu, influencermi a mladými ľuďmi.
BEZ VYUČOVANIA, V MALÝCH KOMUNITÁCH A BEZ PEDAGÓGOV
H3KNISA pripravovala iniciatíva Na veku záleží niekoľko mesiacov s pedagógmi, odborníkmi na závislosti, influencermi, mladými ľuďmi a špecialistami na komunikáciu. „Z každodennej praxe s mladými vieme, že na nich nefungujú príkazy, zákazy, mentorovanie, ani ohľadom fajčenia. Fajčia a skúšajú fajčenie. Študenti však radi diskutujú, debatujú v malých komunitách, počúvajú a akceptujú prirodzené autority a ľudí, ideálne ich generácie, ktorí už niečo dosiahli,“ vysvetľuje koncepciu workshopov Peter Guldan, pedagóg zo SOŠ MIŠ a spolutvorca H3KNISA.
Koncept H3KNISA je pripravený podľa odporúčaní Európskej komisie a zakladá sa na piatich kľúčových princípoch prevencie:
1. Atraktívne témy, ktoré študentov zaujímajú.
2. Rovesnícky prístup zameraný na generáciu 3K.
3. Workshopy v malých skupinách.
4. Žiadni pedagógovia.
5. Nenásilné zakomponovanie problematiky fajčenia.
PODNIKANIE, FINANCIE, SEBALÁSKA, EKOLÓGIA, STRES ČI SEXUÁLNA VÝCHOVA
Matúš Okajček, známy influencer a ambasádor H3KNISA, vysvetľuje, že témy workshopov sú priamo vybrané na základe prieskumu medzi študentmi. „Najväčší záujem je o témy ako podnikanie, financie, duševné zdravie, ekológia, sebaláska či sexuálna výchova,“ hovorí. Cieľom je priniesť relevantné témy, ktoré sú pre študentov dôležité, a ponúknuť im priestor na otvorené diskusie s rovesníkmi.
MLADÍ MLADÝM
Lektormi projektu sú známi influenceri a mladí ľudia, ktorých študenti poznajú a uznávajú. V rámci H3KNISA si môžu študenti vybrať 3 workshopy zo 17, na ktorých diskutujú v neformálnom prostredí s osobnosťami ako Bekim, Matúš Okajček, či influenceri ako LaFlorita alebo Filip Schlosser. Medziďalších lektorov patria Matej Pančík a Simi Jurovatá z OZ Mladí, Maroš Mušinka a Nikoleta Schillová z OZ Prima, Miška a Denis zo Sexuálnej výchovy, travel blogger Rado Hoppej Nie je túra bez Štúra, rapper Lyrik H, tréner Marek Keveš a Viliam Štaigár z Jovitepu a Martin Jakubis z Haluškárne, ktorí rozbehli podnikanie na strednej škole.
ZÁUJEM STREDNÝCH ŠKÔL
Projekt H3KNISA už navštívil 26 škôl po celom Slovensku, pričom na viac než 930 workshopoch sa zúčastnilo okolo 5 600 študentov. „Spätná väzba je skvelá, študenti oceňujú otvorené diskusie a možnosti sebareflexie,“ uzatvára riaditeľka Mašlejová s tým, že odporúča tento prístup aj ďalším školám.
Viac informácií a prihlášky pre školy sú dostupné na www.h3knisa.sk.
UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.