Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 5. júla 2013 11:00
Bratislava 5. júla (TASR-OTS) - Dopravné problémy vo veľkých mestách na Slovensku sú všeobecne známe. Z dôvodu sťahovania sa ľudí z centier miest a novej výstavby v okolí sa zvyšuje potreba dochádzania z prímestských zón do centra. Služby verejnej hromadnej dopravy však zaostávajú: všetci vnímame ťažkosti, ktoré spôsobujú nepravidelné a riedke spojenia, nevýhodné prestupy a slabé prepojenie mestskej a prímestskej dopravy. V Bratislave a v Košiciach, dvoch najväčších slovenských mestách, sú tieto problémy logicky najvypuklejšie. Riešením spomínaných dopravných problémov je rozvoj integrovanej dopravy, čoho výsledkom má byť ľahšie a pohodlnejšie cestovanie v regiónoch a medzi regiónmi navzájom.
Bratislava a Košice majú v aktuálnom programovom období eurofondov šancu realizovať viaceré projekty zamerané na budovanie integrovaných dopravných systémov. V Operačnom programe Doprava (OPD) je na tento cieľ vyčlenených celkovo 500 miliónov eur z Kohézneho fondu EÚ a zo štátneho rozpočtu. Nákup nových moderných trolejbusov a električiek, nových prímestských vlakov, modernizácia trolejbusových a električkových tratí či spracovanie Územného generelu hlavného mesta SR Bratislavy a Územného generelu mesta Košice sú súčasťou projektov v rámci prioritnej osi č. 4 – Integrované dopravné systémy. Územné generely dopravy komplexným spôsobom analyzujú dopravnú situáciu v týchto mestách a poskytujú najvhodnejšie riešenia na rozvoj ich nosného systému hromadnej dopravy.
Jedným z hlavných projektov integrovanej dopravy v Bratislave, financovaných v rámci OPD, je koľajové prepojenie centra mesta s najväčším bratislavským sídliskom Petržalka. Električková trať by mala byť dokončená a uvedená do prevádzky do konca roku 2015. Hlavným cieľom stavby je začať budovať prepravný systém, ktorý bude schopný prevziať na seba rozhodujúci podiel prepravy cestujúcich mestskou hromadnou dopravou v hlavnom meste. Bratislavský magistrát, ktorý je prijímateľom pomoci z eurofondov na tento projekt, vyhlásil v januári tohto roku verejné obstarávanie na zhotoviteľa prvej etapy nosného systému mestskej hromadnej dopravy.
Vybudovanie koľajového prepojenia Petržalky a Šafárikovho námestia bude okrem iného znamenať aj rekonštrukciu Starého mosta. Ide o najstarší zachovaný most cez Dunaj v Bratislave a najstarší železničný most cez Dunaj na Slovensku. To, čo zostane zo Starého mosta, budú pamiatkovo chránené mýtne domčeky a piliere, avšak nie všetky, aby sa splnila požiadavka Európskej komisie na rozšírenie plavebného gabaritu, dva z nich odstránia a nahradia jedným. Most bude klenutý, v strede vyšší ako na okrajoch. Chodníky po oboch stranách dvojkoľajovej električkovej trate by mali byť široké 4,5 metra, z toho 1,5 metra pre cyklistov, ktorí budú po moste jazdiť jednosmerne, a 3 metre pre peších. Lávky sa rozšíria o vyhliadkové plochy, pričom v tých miestach bude mať most šírku cez 30 metrov. Koľaje budú zaliate do betónu, aby mohli cez most chodiť napríklad záchranné či požiarne vozidlá.
Prioritná os č. 4 - Infraštruktúra integrovaných dopravných systémov
Cieľom prioritnej osi č. 4 je rozvoj integrovanej dopravy, ktorá umožní ľahšie a pohodlnejšie cestovanie v regiónoch a medzi regiónmi navzájom. Základom dopravnej sústavy sa má stať koľajová, železničná, resp. električková sieť. Z pripravovaných projektov v Bratislave a v Košiciach možno napríklad spomenúť koľajové prepojenie Petržalky a Šafárikovho námestia, vybudovanie terminálov integrovanej osobnej prepravy a záchytných parkovísk v Bratislave a blízkom okolí, vybudovanie terminálu osobnej prepravy v Moldave nad Bodvou či modernizáciu električkovej trate Námestie maratónu mieru – Hlavná stanica v Košiciach. Za prínosy možno označiť atraktívnejšiu verejnú osobnú dopravu, odľahčenie individuálnej dopravy a zlepšenie možností prestupu na iné druhy MHD.
Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach. Prioritné osi OPD: PO1 - Železničná infraštruktúra PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 - Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 - Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov PO5 - Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 - Železničná verejná osobná doprava PO7 - Technická pomoc
Investícia do Vašej budúcnosti Projekt technickej pomoci OPD "Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013" je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.