Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 9. mája 2024 10:20
OTS: Egocentrizmus, pocit všemocnosti, agresivita...správanie vodičov, zrkadlo nedostatkov spoločnosti
Bratislava 9. mája (TASR/OTS) - Nadácia VINCI Autoroutes zverejňuje výsledky 14. Európskeho barometra zodpovedného šoférovania.
• 67 % európskych vodičov používa telefón za volantom
• 38 % šoféruje, keď cíti veľkú únavu
• 31 % sa úmyselne „nalepí“ na vozidlo, ktoré ich niečím podráždi
• 52 % opýtaných priznáva, že nadáva iným vodičom
• 21 % vystúpi z vozidla, aby si vyjasnilo situáciu s iným vodičom
V predvečer predĺženého víkendu Nanebovstúpenia Pána, ktorý je na cestách jedným z najrušnejších v roku, zverejnila Nadácia VINCI Autoroutes výsledky 14. Barometra zodpovedného šoférovania. Tento rozsiahly každoročný prieskum, ktorý uskutočnila agentúra Ipsos medzi 12 413 respondentmi v 11 európskych krajinách, hodnotí správanie a vnímanie vodičov v Európe. Umožňuje nám monitorovať zmeny v rizikovom správaní a osvedčených postupoch, aby bolo možné lepšie zacieliť preventívne posolstvá.
HLAVNÉ ZISTENIA V SKRATKE
Atmosféra napätia a úzkosti, ktorá zostáva veľmi vysoká
• 83 % európskych vodičov tvrdí, že sa obáva agresívneho správania iných vodičov (83 % slovenských vodičov);
• 52 % opýtaných priznáva, že nadáva iným vodičom (43 %);
• 50 % trúbi na vodičov, ktorí ich vytáčajú (47 %);
• 31 % sa úmyselne „nalepí“ na vozidlo vodiča, ktorý ich vytáča (24 %);
• 21 % vystúpi z vozidla, aby si vyjasnilo situáciu s iným vodičom (24 %).
Pravidlá cestnej premávky sa často porušujú bez ohľadu na bezpečnosť.
• 85 % európskych vodičov tvrdí, že prekračuje povolenú rýchlosť o niekoľko kilometrov za hodinu (84 % slovenských vodičov);
• 58 % respondentov tvrdí, že nedodržiava bezpečnostné vzdialenosti (56 %);
• 53 % jazdí v strednom pruhu diaľnice, keď je pravý pruh voľný (47 %);
• 35 % predbieha vpravo na diaľnici (24 %).
Rozptýlenie, ktoré je nebezpečné pre jazdu, sa týka veľkej väčšiny vodičov.
• 77 % európskych vodičov používa za volantom smartfón alebo programujú GPS (80 % Slovákov);
• 67 % používa telefón za volantom (+4 v porovnaní s rokom 2018; 71 %) a 44 % dokonca pravidelne (43 %). Bluetooth je čoraz rozšírenejší: 57 % vodičov ho používa na telefonovanie (+12 v porovnaní s rokom 2018; 58 %);
• Z tých, ktorí používajú telefón, 14 % malo alebo takmer malo nehodu v dôsledku používania telefónu za volantom (13 %);
• 84 % vodičov tvrdí, že počas jazdy niekedy odvráti pohľad od cesty na viac ako 2 sekundy (+6 za 4 roky; 75 %).
Ospalosť: podceňované, ale veľmi reálne riziko
• 38 % európskych vodičov tvrdí, že šoférujú, keď sa cítia veľmi unavení (30 % slovenských vodičov). Patrí medzi nich:
o 38 % (42 %) už malo dojem, že im za volantom padala hlava oproti 26 % vodičov vo všeobecnosti (27 %) ;
o 18 % (20 %) malo nehodu alebo takmer malo nehodu v dôsledku spánku za volantom, oproti 13 % vodičov vo všeobecnosti (12 %) ;
o 38 % (35 %) sa nikdy nezastaví na zdriemnutie oproti 38 % vodičov vo všeobecnosti (40 %).
Alkohol a drogy: najmä mladí muži
• 17 % mužov vo veku 25 až 34 rokov (12 % slovenských mužov vo veku 25 až 34 rokov) už šoférovalo pod vplyvom alkoholu, t. j. keď prekročilo povolenú hranicu alkoholu a pociťovalo účinky alkoholu na svoj fyzický stav alebo vnímanie, oproti 7 % vodičov vo všeobecnosti (3 %) ;
• 9 % mužov vo veku 25 až 34 rokov (7 % slovenských mužov vo veku 25 až 34 rokov) už šoférovalo po fajčení marihuany oproti 4 % vodičov vo všeobecnosti (1 %);
• 26 % všetkých vodičov, ktorí uviedli, že šoférovali pod vplyvom alkoholu, šoférovalo aj po fajčení marihuany (25 %);
• 40 % vodičov, ktorí si sadli za volant pod vplyvom alkoholu, už malo alebo takmer malo nehodu súvisiacu s týmto excesom (53 %).
Významný vplyv nehody alebo takmer nehody na správanie vodičov: prečo čakať na tragédiu, kým si osvojíme zodpovedné riadenie?
• 89 % európskych vodičov, ktorí osobne mali alebo takmer mali nehodu, alebo ktorým niekto blízky zahynul alebo sa vážne zranil pri dopravnej nehode, zlepšilo svoje správanie za volantom (90 %).
Patrí sem:
o 82 % respondentov tvrdí, že sú na cestách ostražitejší (90 %);
o 77 % respondentov tvrdí, že prísnejšie dodržiavajú pravidlá cestnej premávky (81 %);
o 30 % je viac vystresovaných, keď šoférujú (31 %).
„Obraz Európanov za volantom, ktorý vyplynul z najnovšieho vydania Barometra zodpovedného šoférovania, odráža spoločnosť rozdelenú medzi strach z nárastu násilia, a to aj na cestách, a ťažkosti, ktoré majú všetci bez ohľadu na vek pri prijímaní opatrení na jeho zníženie. Rešpektovanie pravidiel cestnej premávky, uvedomovanie si dôsledkov svojho konania pre seba a pre ostatných, odolávanie impulzívnosti a individualizmu sú spôsoby boja proti násiliu na cestách a násiliu vo všeobecnosti.“
Bernadette Moreau,
generálna delegátka Nadácie VINCI Autoroutes
UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.