Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 13. augusta 2013 10:56
Bratislava 13. augusta (TASR-OTS) - Kvalita života obyvateľov Slovenska závisí v značnej miere od rozvinutosti regiónov, ekonomickej a sociálnej situácie v nich a množstva pracovných príležitostí. Sila a vyspelosť regiónov je veľmi úzko spätá s kvalitou dopravnej siete. Rozvoj dopravnej infraštruktúry v tých častiach Slovenska, ktoré to najviac potrebujú, je jedným zo základných cieľov Operačného programu Doprava (OPD) na roky 2007 až 2013. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR ako riadiaci orgán pre OPD, pri výbere projektov zohľadňuje v čo najvyššej možnej miere potreby jednotlivých regiónov s cieľom zmodernizovať kľúčové tranzitné úseky cestnej a železničnej siete.
Zabezpečenie diaľničného cestného spojenia medzi Bratislavou a Košicami a medzi Žilinou a hranicou s Poľskom, kvalitné cestné prepojenie regiónov, ich napojenie na nadradenú dopravnú infraštruktúru, modernizácia ciest I. triedy, odstraňovanie nehodových úsekov či odklon tranzitnej dopravy z miest a obcí budovaním obchvatov, modernizácia železničných tratí na rýchlosť 160 km/hod., či nákup nových moderných vlakových súprav patria medzi základné ciele OPD. Spolu s povinným príspevkom zo štátneho rozpočtu je v OPD alokovaná suma približne 3,8 mld. eur. Významná časť finančných prostriedkov v rámci OPD na roky 2007 až 2013, konkrétne až 40 %, smeruje do podpory projektov na území západného Slovenska, cez ktoré prechádza najvýznamnejší národný multimodálny koridor V – diaľnica D1 a železničný koridor. V Trenčianskom kraji sa modernizovala železničná trať Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce, vo výstavbe sú úseky trate Trenčianska Teplá – Beluša či Beluša – Púchov. V roku 2010 bol vybudovaný úsek diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer, ktorý skrátil cestu medzi Bratislavou a Žilinou približne o polhodinu. V Trnavskom kraji sa minulý rok dokončil severný obchvat mesta Trnava, ktorý významne odľahčil centrum mesta od tranzitnej dopravy smerujúcej na Záhorie. Kompletného mestského obchvatu, ktorý rovnako z centra mesta odkloní hustú tranzitnú dopravu, sa dočká aj Galanta v roku 2015.
Špecifická situácia je v Bratislavskom kraji, ktorý vzhľadom na výšku svojho hrubého domáceho produktu nemôže čerpať finančné prostriedky z Európskeho fondu regionálneho rozvoja. Na území Bratislavského kraja sa preto realizujú, resp. plánuje realizácia len projektov týkajúcich sa integrovaných dopravných systémov spolufinancovaných z Kohézneho fondu v rámci prioritnej osi č. 4. Ide o nákup nových moderných električiek a trolejbusov, spracovanie Územného generelu dopravy či modernizáciu trolejbusových a električkových tratí a koľajové prepojenie Starého Mesta s najväčším bratislavským sídliskom Petržalka cez Starý most. Projekty na území Bratislavského kraja tvoria 0,04 % z finančných prostriedkov v rámci OPD.
Do projektov na stredné Slovensko smeruje 27,6 % z celkovej vyčlenenej sumy v rámci OPD. Nielen obyvatelia Žilinského kraja, na území ktorého sa križujú železničné koridory V a VI a diaľnice D1 a D3, sa môžu tešiť zo zmodernizovanej železničnej trate Žilina – Krásno nad Kysucou či ukončeného úseku diaľnice D3 Hričovské Podhradie – Žilina Strážov. Vo výstavbe je ďalší dôležitý úsek diaľnice D1 Dubná Skala – Turany či obchvat mesta Čadca. V Banskobystrickom kraji sa dokončil úsek rýchlostnej cesty R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie ako súčasť dôležitej spojnice medzi Bratislavou a Banskou Bystricou.
Podpora projektov na východnom Slovensku v rámci OPD predstavuje 24,1 % z celkovej vyčlenenej sumy. V Prešovskom kraji sa dokončil úsek diaľnice D1 Studenec – Beharovce, vo výstavbe sú ďalšie dva úseky D1 Jánovce – Jablonov neďaleko Levoče a tiež úsek D1 Fričovce – Svinia. Tento rok by mala byť do užívania odovzdaná aj cesta I. triedy medzi Mníškom nad Popradom a štátnou hranicou s Poľskom. Medzi významné projekty v Košickom kraji patrí napríklad stavba úseku rýchlostnej cesty R4 Košice – Milhosť či modernizácia električkových tratí a nákup električiek v Košiciach.
Medzi nadregionálne projekty, ktoré tvoria 8,26 % z celkovej zazmluvnenej sumy v rámci OPD 2007 – 2013, patrí nákup nových moderných vlakových súprav, projekt Eliminácia bezpečnostných rizík na 376 km ciest I. triedy, ako aj pripravovaný projekt zabezpečenia prístupu osôb s obmedzenou mobilitou k službám osobnej železničnej dopravy.
Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach.
Prioritné osi OPD: PO1 - Železničná infraštruktúra PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 - Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 - Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov PO5 - Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 - Železničná verejná osobná doprava PO7 - Technická pomoc
Investícia do Vašej budúcnosti
Projekt technickej pomoci OPD "Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013" je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
UPOZORNENIE:
Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.
pop