Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 5. marca 2025 10:09
Barcelona 5. marca (TASR/OTS) - /PRNewswire/ - Li Peng, hlavný viceprezident spoločnosti Huawei a prezident pre predaj a služby IKT na veľtrhu MWC 2025 v Barcelone predniesol hlavný prejav o tom, ako môžu operátori čo najlepšie využiť umelú inteligenciu (Artificial Intelligence, AI), aby mohli naplno uvoľniť hodnotu svojich sietí. Li predpovedá, že symbióza medzi technológiami 5G-A a AI bude stimulovať dvojciferný rast v oblasti údajov o používaní (Data of Usage, DOU)) a priemerného príjmu na používateľa (Average Revenue Per User, ARPU) od mobilných predplatiteľov.
„Rýchlo vstupujeme do plne inteligentného sveta. Inteligentné aplikácie sa šíria všade a kladú nové požiadavky na siete," povedal Li. „Prijatím a rozvíjaním 5G môžeme uvoľniť nekonečný potenciál mobilných sietí. Spoločnosť Huawei je ochotná a pripravená spolupracovať s operátormi a partnermi z odvetvia na celom svete, aby podporila digitálne technológie, posilnila základy siete a prinášala AI všetkým. Spoločne môžeme formovať DNA pre inteligentný svet."
Umelá inteligencia mení interakciu medzi človekom a strojom a vyvoláva rôzne požiadavky na latenciu
S napredovaním v AI sa interakcia medzi človekom a strojom (human-machine interaction, HMI) vyvíja z jednoduchej textovej komunikácie na hlas, gestá a viac multimodálne interakcie. Výsledkom je, že HMI viac prebieha v reálnom čase a je pohodlnejšia ako kedykoľvek predtým, čo vedie k novej vlne inovatívnych aplikácií. Ľudia môžu napríklad prirodzenejšie komunikovať so svojimi zariadeniami pomocou hlasových asistentov s podporou AI. Na cloudových telefónoch môžu avatary s umelou inteligenciou poskytovať aj vizuálnu spätnú väzbu, čím vytvárajú osobnejšiu skúsenosť so službami, ako je monitorovanie zdravia, vďaka čomu je mobilná skúsenosť oveľa prístupnejšia a produktívnejšia pre rôzne skupiny používateľov.
Na podporu aplikácií, ako sú tieto, však musia byť siete schopné poskytovať garantovanú latenciu, čo si bude vyžadovať neustály vývoj z 5G NSA na 5G SA a prípadne 5G-A. Operátori si môžu tiež osvojiť inovatívne technológie ako oddelenie riadiacej a používateľskej roviny (Control and User Plane Separation, CUPS) a garantovaná bitová rýchlosť (Guaranteed Bit Rate, GBT), aby znížili základnú latenciu a zabezpečili diferencovanú, deterministickú latenciu pre konkrétne scenáre.
Produkcia a distribúcia obsahu s podporou AI zvyšuje latku rýchlosti nahrávania a sťahovania
Li ďalej poznamenal, že AI zmení spôsob, akým sa vytvára a distribuuje obsah. Napríklad technológia generovania obsahu umelou inteligenciou (Artificial Intelligence Generated Content, AIGC) umožňuje generovať hodinové 2D a 3D videá jediným kliknutím. Odporúčania AI sú zároveň cielenejšie než kedykoľvek predtým, čo umožňuje distribúciu viac prispôsobeného obsahu širšiemu publiku na internete. Oba tieto trendy spôsobia nárast sieťovej prevádzky v priebehu nasledujúcich piatich rokov, čo bude klásť na siete bezprecedentné požiadavky. Aby operátori udržali krok, budú potrebovať viac spektra, väčšiu kapacitu siete a oveľa väčšiu šírku pásma pre uplink a downlink.
Rôzne služby AI si budú vyžadovať pokrytie siete zamerané na skúsenosti
Cloud aj mobilné zariadenia poháňané umelou inteligenciou robia inteligentné služby dostupnejšími a toto odvetvie bude svedkom rastúceho dopytu po sieťovom pokrytí zameranom na skúsenosti. Podľa údajov tretích strán bude cloudové telefóny a cloudové disky do roku 2030 používať viac ako jedna miliarda ľudí, pričom každý z nich bude potrebovať rýchly prístup k výkonu cloud computingu. Okrem toho budú inteligentné aplikácie vo vozidle vyžadovať úplné pokrytie v mestách, na diaľniciach a na vidieku, aby poskytovali nepretržitú a spoľahlivú skúsenosť z mobility.
Splnenie týchto požiadaviek si bude vyžadovať neustály pokrok v nasadzovaní sietí, od rýchleho rozširovania sietí 5G NSA po siete 5G SA pre plynulejšiu skúsenosť v interiéri aj exteriéri a nakoniec až po siete 5G-A orientované na skúsenosti. Operátorom to pomôže rozšíriť pokrytie siete a zabezpečiť bezproblémovú skúsenosť pre desiatky miliárd nových pripojení pre ľudí a stovky miliárd nových prepojení internetu vecí (IoT) medzi vecami.
Rastúca zložitosť siete bude poháňať vývoj smerom k prevádzke a údržbe orientovanej na aplikácie
Umelá inteligencia prinesie komplexnejšie scenáre aplikácií a pestrejšiu škálu požiadaviek na skúsenosti. Z pohľadu siete to povedie k posunu od tradičnej prevádzky a údržby orientovanej na zdroje k prístupu viac orientovanému na aplikácie.
Niektorí operátori už vyvíjajú systémy prevádzky a údržby založené na agentoch AI. Títo agenti AI môžu na to, aby umožnili prevádzku, používať digitálne dvojičky na predpovedanie prispôsobených potrieb jednotlivých používateľov, čo pomáha skrátiť čas uvedenia služby na trh z dní na minúty. Pri údržbe siete môžu agenti AI so schopnosťami samoučenia predvídať a lokalizovať chyby v priebehu niekoľkých sekúnd, čím sa zvyšuje efektivita riešenia problémov o 30 %. A na optimalizáciu siete môže digitálne izolované prostredie simulovať prevádzku reálnych aplikácií, čo umožňuje agentom AI analyzovať vzorce prevádzky a nepretržite optimalizovať siete podľa potrieb aplikácií.
Priekopníci zväčšujú nasadenie 5G-A, aby zvýšili speňaženie v ére AI
„Nové sieťové možnosti povedú k vzniku nových obchodných modelov," pokračoval Li. „Operátori môžu ísť nad rámec speňažovania návštevnosti a začať speňažovať samotnú skúsenosť."
Operátori na celom svete práve teraz aktívne skúmajú nové spôsoby speňažovania skúseností na základe viacerých faktorov, ako sú rýchlosť, latencia a VIP výhody. Spustili vlastné služby pre obchodných cestujúcich, živých vysielateľov a používateľov cloudových telefónov s podporou AI. A niektoré už expandujú na trh B2B2C odhaľovaním sieťových možností prostredníctvom otvorených rozhraní API.
Napríklad čínski operátori spolupracujú s viac ako 100 odvetviami, vrátane poisťovacích a stravovacích spoločností, na poskytovaní služieb AI New Calling prostredníctvom otvorených API. To im pomohlo až desaťnásobne zvýšiť príjem od zákazníkov z odvetvia.
„Príležitosti sú obrovské," uzavrel Li. „A teraz je čas konať. Priekopníci sa už rýchlo rozširujú vo viac ako 200 mestách po celom svete. Pevne kráčajú vpred a odkrývajú neuveriteľnú novú hodnotu."
Veľtrh MWC Barcelona 2025 sa koná od 3. do 6. marca v Barcelone v Španielsku. Počas podujatia spoločnosť Huawei predstaví svoje najnovšie produkty a riešenia v stánku 1H50 v hale 1 Fira Gran Via.
V roku 2025 sa komerčné nasadenie 5G-Advanced urýchli a AI pomôže operátorom pretvoriť podnikanie, infraštruktúru a prevádzku a údržbu. Huawei aktívne spolupracuje s operátormi a partnermi po celom svete na urýchlení prechodu k inteligentnému svetu.
Viac informácií nájdete na stránke: https://carrier.huawei.com/en/events/mwc2025
Fotografia – https://mma.prnewswire.com/media/2632247/0CAE5BE4_8CCD_4C61_8E20_492844BCE0F1.jpg
UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.