Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 23. apríla 2025 9:09
OTS: Inovatívne batérie Naxtra a architektúra s dvojitým napájaním: CATL je priekopníkom multi-energetickej éry
Ningde 23. apríla (TASR/OTS) - /PRNewswire/ - Spoločnosť CATL predstavila 21. apríla 2025 na svojom inauguračnom dni Super Tech Day predstavila tri prelomové produkty batérií pre elektromobily: Dual-Power Battery Freevoy, Naxtra – prvú sériovo vyrábanú sodíkovo-iónovú batériu na svete, druhú generáciu batérie Shenxing Superfast Charging, ako aj integrovanú 24 V štart/stop batériu Naxtra pre ťažké nákladné vozidlá. Tieto revolučné inovácie prekračujú technologické hranice a oficiálne vedú odvetvie do „multi-energetickej éry".
Batéria Freevoy Dual-Power prináša priekopnícky dizajn krížového chemického systému. Prekonáva obmedzenia jednotlivých technologických ciest, aby vyhovel špecifickým potrebám používateľov. Naxtra, prvá sériovo vyrábaná sodíkovo-iónová batéria na svete, prekonáva obmedzenia zdrojov a posilňuje základy odvetvia novej energie. Druhá generácia batérie Shenxing Superfast Charging so svojou špičkovou rýchlosťou nabíjania 12C určuje nový svetový rekord v technológii superrýchleho nabíjania.
Batéria Naxtra: Prekonanie výkonnostných limitov, napájanie budúcnosti energie
Batéria Naxtra od spoločnosti CATL prekračuje hranice výkonu samotného materiálu a ako prvá sodíkovo-iónová batéria sa dostáva do sériovej výroby. Vďaka prirodzenej bezpečnosti sodíka a jeho bohatým zásobám účinne znižuje závislosť od zdrojov lítia a posilňuje základy technológií novej energie, pričom podporuje prechod od energie „závislej od jediného zdroja" k „energetickej slobode".
Produktový rad batérií Naxtra zahŕňa dve kategórie: batériu Naxtra pre osobné EV a integrovanú batériu Naxtra 24 V štart-stop pre ťažké nákladné vozidlo. Obidve dokážu pracovať v celom teplotnom rozsahu od -40 °C do +70 °C, čím menia definíciu pre obmedzenia batérií v extrémnych teplotách. Batéria Naxtra pre osobné EV si zachováva 90 % využiteľnej energie pri teplote -40 °C. V extrémne nízkom stave nabitia so zostávajúcimi iba 10 % SOC batéria Naxtra pre osobné EV stále nevykazuje žiadne významné zníženie výkonu pri teplote -40 °C.
Batéria Naxtra pre osobné EV od CATL dosahuje hustotu energie 175 Wh/kg, čo je najvyššia hodnota medzi sodíkovo-iónovými batériami na svete a je porovnateľná s batériami LFP. Ponúka dojazd 500 kilometrov a dokáže dosiahnuť viac ako 10 000 cyklov, čo výrazne znižuje náklady na údržbu. Pokiaľ ide o bezpečnosť, batéria Naxtra eliminuje faktory podporujúce horenie na úrovni materiálu, čím dosahuje transformačný prielom od „pasívnej obrany" k „vnútornej bezpečnosti".
Integrovaná batéria Naxtra 24 V štart-stop pre ťažké nákladné vozidlo od CATL sa môže pochváliť životnosťou viac ako 8 rokov. V porovnaní s tradičnými olovenými batériami znižuje celkové náklady životného cyklu o 61 %. Tento produkt ponúka jedinečné výhody vrátane hlbokého vybitia v rámci celej kapacity, štartovanie jedným kliknutím pri teplote -40 °C a možnosť štartovania aj po ročnej nečinnosti. V porovnaní s olovenými batériami je efektívnejšia, ekologickejšia a hospodárnejšia a posúva úžitkové vozidlá do bezolovnatej éry, v ktorej vozidlo a batéria starnú ako jeden celok.
Tento významný prielom, ktorý spoločnosť CATL dosiahla vo výkone sodíkovo-iónových batérií, vyplnil medzeru vo využití batérií v extrémne chladnom prostredí. Výkonnostný prielom sodíkovo-iónových batérií je kľúčovým vývojom v uplatnení batérií vo všetkých scenároch. Tak vznikla batéria Freevoy Dual-Power od CATL.
Batéria Freevoy Dual-Power: Vstup do multi-energetickej éry slobody
Freevoy Dual-Power je prelomový produkt, ktorý hĺbkovo integruje architektúru dvojitého napájania CATL s technológiou anódy so samovoľným formovaním. Architektúra dvojitého napájania znamená, že batéria má dve výkonné „nezávislé energetické zóny", ktoré umožňujú päť duálnych funkcií: duálne vysoké napätie, duálne nízke napätie, duálnu štruktúra, duálny tepelný manažment a duálnu tepelnú ochranu proti úniku energie. To všetko zaisťuje kontinuitu, stabilitu a bezpečnosť výstupného výkonu. Tento dizajn s dvojitým napájaním a inovatívna integrácia softvéru poskytne stabilnejší a spoľahlivejší pohon v nadchádzajúcej ére autonómneho riadenia L3 a L4.
„Technológia anódy so samovoľným formovaním" predstavuje zásadný prelom na atómovej úrovni, čo znamená, že objemová hustota energie batérie sa môže zvýšiť o 60 % a hustota gravimetrickej energie o 50 %. Okrem toho to znamená, že do rovnakého priestoru batériovej jednotky možno vložiť viac energie, čo podporuje dlhší dojazd. Túto technológiu možno flexibilne spárovať s rôznymi materiálovými systémami a v kombinácii so systémami NCM je možné zvýšiť hustotu energie na viac ako 1000 Wh/L.
Technológia „duálneho elektrického predĺženia dojazdu", ktorú prináša batéria Freevoy Dual-Power ako prvá, dokáže intuitívne regulovať stratégiu prideľovania dvoch energetických zón na základe jazdného stavu vozidla a jazdných návykov používateľov. Hlavná energetická zóna batérie s dvojitým napájaním môže využívať rôzne chemické systémy batériových článkov podľa jazdných návykov a scenárov používateľov, aby spĺňala každodenné jazdné potreby. Energetická zóna s rozšíreným dojazdom môže prijať technológiu anódy so samovoľným formovaním s vysokou špecifickou energiou, ktorá poskytuje väčšiu kapacitu na uspokojenie potrieb používateľov pri cestovaní na dlhé vzdialenosti.
Spoločnosť interne uviedla tri riešenia s dvojitým výkonom pre rôzne chemické systémy:
• Batéria Sodium-LFP Dual-Power – kombinuje model Naxtra a batériu LFP s anódou so samovoľným formovaním, pričom plne využíva nízkoteplotný výkon sodíkovo-iónovej technológie, aby používatelia získali výnimočný zážitok, ktorý vynikne v chladných podmienkach a zároveň umožní predĺžený dojazd.
• Batéria LFP-LFP Dual Power – kombinuje druhú generáciu batérie Shenxing Superfast Charging a batériu LFP s anódou so samovoľným formovaním. V sedanoch s 3-metrovým rázvorom kolies ľahko dosiahne čisto elektrický dojazd až 1 000 kilometrov, čím sa náklady na dochádzanie do práce znížia až na 0,1 juanu na kilometer.
• Batéria NCM-LFP/NCM-NCM Dual-Power – integruje batériu NCM a batériu LFP s anódou so samovoľným formovaním, čím dosahuje maximálnu rýchlosť nabíjania 12 C pre batériu NCM v hlavnej energetickej zóne a poskytuje výkon viac ako 1 megawatt. Dokonca aj keď SOC klesne na 20 %, stále dokáže poskytovať výkon cez 600 kW. Vylepšená verzia produktu pozostávajúca z batérie NCM a batérie NCM s anódou so samovoľným formovaním umožňuje kapacitu viac ako 180 kWh v sedanoch s 3-metrovým rázvorom kolies, čím prekoná hranicu čisto elektrického dojazdu 1500 kilometrov.
Batéria CATL Freevoy Dual-Power EV kladie do centra pozornosti potreby používateľov, čím umožňuje „spoluprácu a vzájomné dopĺňanie" rôznych chemických systémov a prekonáva technické prekážky, ktoré bránia tomu, aby sa jednotlivé chemické systémy prispôsobili všetkým scenárom. Vďaka tomu je možné prispôsobiť výkon batérie v rôznych segmentoch jazdných nákladov a scenároch uplatnenia.
Inovatívna architektúra od dvojitého napájania až multi-napájanie nebude obmedzená na oblasť osobných elektrických vozidiel, ale bude sa implementovať do všetkých oblastí, ako sú elektrické autobusy, ťažké nákladné autá, lietadlá, lode, ako aj priemyselné a komerčné aplikácie, čím sa urýchli industrializácia obnoviteľnej energie vo všetkých scenároch. Zároveň to urýchli proces aplikácie špičkových technológií, ako sú polovodičové batérie.
Batéria Shenxing Superfast Charging druhej generácie: Nastavenie nových svetových rekordov
Spoločnosť CATL uviedla na trh svoju batériu Shenxing 4C Superfast Charging v roku 2023, čím spustila éru superrýchleho nabíjania. Uvedenie druhej generácie batérie Shenxing od CATL opäť posúva hranice výkonu superrýchleho nabíjania a stanovuje v rýchlosti nabíjania nové svetové rekordy.
Batéria Shenxing Superfast Charging druhej generácie od CATL je prvou batériou LFP na svete s dojazdom 800 km a rýchlosťou nabíjania v špičke 12 C. S nabíjacím výkonom 1,3 MW v špičke dosahuje dojazd 2,5 kilometra za sekundu nabíjania, čím prakticky eliminuje frustráciu z čakania. V prostredí s nízkou teplotou -10 °C sa batéria Shenxing Superfast Charging druhej generácie dokáže nabiť z 5 % na 80 % SOC len za 15 minút, čo je o 100 % rýchlejšie, než je najvyššia súčasná úroveň nabíjania v odvetví.
Batéria Shenxing Superfast Charging druhej generácie od CATL navyše poskytuje stabilný výkon vo všetkých teplotných rozsahoch a stavoch nabitia. Aj v stave nízkeho nabitia si zachováva výstupný výkon 830 kW. V náročnom prostredí -10°C pri nízkom nabití stále bez problémov spĺňa požiadavky na výkon pre zrýchlenie 0 – 100 km/h.
Podstatou multi-energetických batérií je preniesť napájacie batérie zo štádia „riadeného parametrami" do štádia „riadeného dopytom". CATL neustále skúma hranice technológie a prekračuje ich, čím v odvetví novej energie otvára multi-energetickú éru – skutočne zameranú na používateľov.
UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.