Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 22. júla 2013 11:29
Bratislava 22. júla (TASR-OTS) - Žilinský kraj predstavuje významný dopravný uzol v rámci Slovenskej republiky. Cez jeho územie prechádza diaľnica D1, ktorá spája západ s východom a diaľnica D3, ktorá po dokončení spojí Žilinu s hraničným priechodom Skalité do Poľska. Žilinský kraj križujú aj významné železničné koridory V a VI. V rámci OPD 2007 – 2013 sa na území Žilinského kraja realizujú projekty zo zdrojov EÚ v celkovej výške 387 miliónov eur (suma k 20. 6. 2013).
PO 1 – Železničná infraštruktúra
Jej cieľom je zvýšiť kvalitu železničných tratí prostredníctvom modernizácie železničnej dopravnej cesty, vybraných pohraničných prechodových staníc, informačnej siete a železničných uzlov. . Modernizácia železničnej trate Žilina – Krásno nad Kysucou . Výstavba zriaďovacej stanice Žilina Teplička . Dostavba zriaďovacej stanice Žilina Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina (projektová dokumentácia) . Modernizácia koridoru štátna hranica ČR/SR - Čadca - Krásno nad Kysucou (mimo), železničná trať (projektová dokumentácia)
PO 2 – Cestná infraštruktúra (TEN-T)
Rozvoj diaľničnej siete pozitívne vplýva na mobilitu obyvateľstva, zvyšovanie atraktivity územia z pohľadu turizmu a prílevu investícií. . Výstavba D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka . Výstavba D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala . Výstavba D1 Dubná Skala – Turany . Výstavba D1 Hubová – Ivachnová . Výstavba D3 Hričovské Podhradie – Žilina Strážov . Výstavba D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno . Výstavba D3 Svrčinovec – Skalité (1/2 profil) . R3 Horná Štubňa (obchvat)
PO 3 – Infraštruktúra intermodálnej prepravy
Cieľom tejto prioritnej osi je odľahčiť preťaženú cestnú prepravu tovarov jej presmerovaním na environmentálne akceptovateľnú železničnú dopravu. . Výstavba terminálu intermodálnej prepravy Žilina
PO 5 – Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy)
Jej cieľom je výstavba rýchlostných ciest a ciest I. triedy, ako aj modernizácia siete ciest I. triedy, ktoré pokrývajú viac ako polovicu všetkých dopravných výkonov na Slovensku. . Výstavba pruhu pre pomalé vozidlá na I/59 Dolný Kubín . Výstavba obchvatu, I/11 Čadca - preložka cesty . Odstraňovanie nevyhovujúcich technických parametrov na cestách I. triedy . Rekonštrukcia križovatiek na cestách I. triedy . Modernizácia a rekonštrukcia mostov ciest I. triedy
PO 6 – Železničná verejná osobná doprava
Nákup 32 nových moderných vlakových súprav s cieľom zvýšiť počet cestujúcich verejnou železničnou dopravou.
NAJVÝZNAMNEJŠIE PROJEKTY:
Výstavba D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka
Vyše 11-kilometrový úsek je v súčasnosti v príprave. Projekt zahŕňa stavbu 11 mostov a 2 tunelov. Začiatok výstavby úseku je plánovaný na január 2014.
Výstavba D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala
Úsek odkloní dopravu z cesty I/18 v meste Žilina a v Strečnianskej úžine. Výstavba je aktuálne v príprave. Súčasťou projektu bude výstavba 9 mostov a 7,5-kilometrového tunela Višňové.
Výstavba D1 Hubová – Ivachnová
Výstavba úseku je v príprave. Tento úsek by mal byť dokončený na konci roku 2016.
Výstavba D1 Dubná Skala – Turany
Rozostavaný 16,5 km dlhý úsek patrí k najpotrebnejším, po dokončení odľahčí, v súčasnosti už značne preťaženú, premávku na súbežnej ceste I. triedy medzi Vrútkami a Martinom. Denne po tejto ceste prejde vyše 23.000 automobilov, čo až dvojnásobne prekračuje jej kapacitu. Diaľničný obchvat Vrútok, Martina a Sučian by mal byť dokončený do konca roku 2014. Celkové oprávnené náklady na projekt: 151,2 milióna eur, z toho Európska únia preplatí 66,3 milióna eur.
Výstavba D3 Hričovské Podhradie – Žilina Strážov
Deväťkilometrový úsek je už v prevádzke. Celkové oprávnené náklady na projekt: 87,8 milióna eur, z toho Európska únia preplatila 67,5 milióna eur.
Modernizácia železničnej trate Žilina – Krásno nad Kysucou
Projekt, ktorý je súčasťou modernizácie železničnej trate Žilina – Čadca – štátna hranica Slovenskej republiky, Českej republiky a Poľska, bol dokončený v novembri 2011. Celkové oprávnené náklady na projekt: 159 miliónov eur, z toho Európska únia preplatila 85,9 milióna eur.
Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach. Prioritné osi OPD: PO1 - Železničná infraštruktúra PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 - Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 - Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov PO5 - Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 - Železničná verejná osobná doprava PO7 - Technická pomoc
Investícia do vašej budúcnosti
Projekt technickej pomoci OPD "Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013" je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
UPOZORNENIE:
Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.
pop