Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 17. júla 2013 11:00
Bratislava 17. júla (TASR-OTS) – Na tratiach v okolí Bratislavy a Košíc bude onedlho premávať ďalších 29 nových komfortných vlakov. Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek schválil poskytnutie nenávratného finančného príspevku na tento veľký projekt v hodnote takmer 170 miliónov eur. Projekt Nové vlaky II. bude financovaný z Operačného programu Doprava.
"Na trate pribudne 29 nových klimatizovaných vlakov k už dodaným 32 vlakom, ktoré si cestujúci veľmi pochvaľujú. Pohodlné a bezpečné cestovanie sa tak postupne stáva bežnou súčasťou každodenného života pre široký okruh ľudí," povedal J. Počiatek. Pripomenul, že tesne pred schválením sú aj ďalšie projekty týkajúce sa dodania trolejbusov a električiek. Projekt električkovej trate do bratislavskej Petržalky by mal byť schválený na jeseň tohto roku.
Všetky projekty vypracoval rezort dopravy v rekordne krátkom čase. "Pred deviatimi mesiacmi som rozhodol nefinancovať v aktuálnom období eurofondov projekt Filiálka, keďže nezávislá štúdia ho vyhodnotila ako ekonomicky neefektívny a investične náročný. Európska únia by nám tento projekt nepreplatila a peniaze pre Slovensko by prepadli. Vynaložili sme nesmierne úsilie na prípravu menších, no zato efektívnych projektov pre Bratislavu a Košice s cieľom zlepšiť kvalitu verejnej dopravy, a tým k nej pritiahnuť viac cestujúcich z áut," zdôraznil minister.
Projekt dodania nových vlakov má oficiálny názov Mobilné prostriedky pre prímestskú a regionálnu osobnú dopravu v rámci integrovaných dopravných systémov a ministerstvo dopravy naň získalo odporúčanie od poradného orgánu EK (JASPERS). Prijímateľom pomoci je Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v rámci Operačného programu Doprava - prioritná os 4 (Kohézny fond). Výška nenávratného finančného príspevku je 169.967.994,72 eura, z toho 85 % je hradených z Kohézneho fondu Európskej únie a 15 % zo štátneho rozpočtu.
Projekt nadväzuje na už úspešne zrealizovaný projekt obnovy železničných koľajových vozidiel ZSSK, avšak tentoraz je úzko prepojený na integrovaný dopravný systém dvoch najväčších miest na Slovensku – Bratislavy a Košíc. Dosah integrovaného dopravného systému je v okruhu 100 km od epicentra. V rámci projektu bude dodaných 9 elektrických poschodových jednotiek, z toho 5 bude premávať na tratiach v okolí Bratislavy a 4 v okolí Košíc. Pribudne tiež 20 dieselových motorových jednotiek, ktoré budú rozdelené pre obe mestá na polovicu. Všetky vlaky budú dodané v priebehu rokov 2014 a 2015.
Podpísaním zmluvy o nenávratnom finančnom príspevku na tento projekt sa zvýšilo zazmluvnenie prioritnej osi 4 v Operačnom programe Doprava o 34 %. Celková kontrahácia OPD sa zvýšila o 4,5 % a v súčasnosti je na takmer 70 percentách.
Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach. Prioritné osi OPD: PO1 - Železničná infraštruktúra PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 - Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 - Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov PO5 - Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 - Železničná verejná osobná doprava PO7 - Technická pomoc
Investícia do Vašej budúcnosti
Projekt technickej pomoci OPD "Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013" je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
UPOZORNENIE:
Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.
gl