OTS: Nielen slovenská šunka a slanina, ale aj slovenské syry a čokolád

TASR, 15. augusta 2012 10:10

OTS: Nielen slovenská šunka a slanina, ale aj slovenské syry a čokolády miznú z našich pultov

Bratislava 15. augusta (TASR-OTS) - Slovenské syry, šunka, slanina, ale tiež čokolády a ovocné kompóty sa z našich pultov pomaly vytrácajú. Domácich potravín na pultoch našich predajní, ktoré sú vytláčané čoraz viac zahraničnými výrobkami, je však viac. Zistenia sú výsledkom prieskumu spoločnosti GfK realizovaného pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS).

Najhoršie v prieskume dopadla slanina a šunka. Oproti vlaňajšku kleslo zastúpenie slovenskej slaniny na pultoch o 21 % a šunky o 18 %. Radosť nemôžu mať ani mliekari, producenti prírodných zrejúcich syrov, ktorých podiel sa znížil o 16 %. Dobre nedopadli ani ovocné kompóty. Zastúpenie týchto domácich produktov klesol o 13 %. Už v roku 2011 pritom slovenské ovocné kompóty tvorili nízky, len 32-percentný podiel na pultoch predajní. Z obchodných reťazcov sa úplne vytrácajú domáce konzervy najmä s fazuľou a šampiňónmi. Tieto zistenia vyplývajú z podrobného spracovania výsledkov prieskumu spoločnosti GfK, o ktorých sme verejnosť informovali koncom júna.

"Ak hodnotím celkový podiel domácich potravín na domácich pultoch 46 %, že je pre slovenskú ekonomiku nezdravý, ako mám potom pomenovať mizivé zastúpenia komodít, ktorých sme prednedávnom boli výnimoční producenti a exportéri do významných európskych štátov?," pýta sa prezident PKS Daniel Poturnay.

Výsledky prieskumu tej istej agentúry zároveň ukázali u viac ako 80 % spotrebiteľov záujem o slovenské potraviny. Obchodníci by podľa PKS preto mali rešpektovať ich požiadavku a mali by svoje kampane zamerané na podporu predaja domácich výrobkov skĺbiť s rozšírením portfólia ponuky slovenských potravín na svojich pultoch.

Slovenský spotrebiteľ predsa nemusí mať v obchodnej sieti v rámci jednej kategórie rovnaké výrobky od jedného dodávateľa. Samozrejme, že takúto požiadavku dokáže splniť len málo dodávateľov, najmä veľké spoločnosti. V záujme podpory domácej ekonomiky by obchod mal poskytnúť dostatočný priestor lokálnym výrobcom. Spotrebiteľ nemá záujem, aby si na celom území Slovenska mal možnosť kúpiť výlučne jeden a ten istý druh tovaru, napríklad pečiva. Naopak, pestrosť a rôznorodosť ponúkaného tovaru v jednej kategórii ho uspokojí viac.

"Pre PKS bolo zníženie podielu domácich potravín na pultoch nepríjemnou správou, pretože obchodníci už vlani deklarovali záujem ich podiel zvyšovať. Je to ďalší úder pod pás výrobcom, ktorý znamená postupnú likvidáciu slovenského potravinárstva, úbytok pracovných miest a v konečnom dôsledku aj stratu potravinovej sebestačnosti," uviedol prezident PKS Daniel Poturnay.

Podiel vybraných slovenských potravín na pultoch predajní - medziročné porovnanie 2011/2012:

Kategória potravín 2011 2012 rozdiel slanina 71% 50% - 19% šunka 61% 43% - 18% prírodné zrejúce syry 55% 39% - 16% čokoláda/ čokoládové tyčinky 51% 36% - 15% cukríky/žuvačky 37% 26% - 13% ovocný kompót 32% 19% - 13% par. pretlak 40% 27% - 13% croissant/muffin 31% 20% - 11% tavený syr/syr. nátierka 63% 53% - 10% slané tyčinky 66% 57% - 9% párky 66% 57% - 9% balené mäso 62% 54% - 8% hrášok 29% 21% - 8% smotana sladká/kyslá 67% 60% - 7% šampiňóny 18% 12% - 6% saláma 54% 49% - 5% kyslé uhorky 26% 23% - 3% fazuľa 18% 16% - 2% kukurica 27% 26% - 1%

Jarmila Halgašová riaditeľka Potravinárska komora Slovenska

UPOZORNENIE:

Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.

lus pop

Všetko o agentúre
Spravodajský servis
Mobilné aplikácie
Videá
PR servis OTS
Fotografie
Audioservis
Archív a databázy
Monitoring