Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 2. augusta 2013 10:00
Bratislava 2. augusta (TASR-OTS) - Cez územie Prešovského kraja prechádza diaľnica D1, ktorá spája západnú a východnú časť Slovenska. Projekty v rámci Operačného programu Doprava 2007 – 2013 sú zamerané predovšetkým na dokončenie chýbajúcich úsekov diaľnice D1. V rámci OPD 2007 – 2013 sa na území Prešovského kraja realizujú projekty zo zdrojov EÚ v celkovej výške 388,4 milióna eur (suma k 20. 6. 2013).
PO 1 – Železničná infraštruktúra
Jej cieľom je zvýšiť kvalitu železničných tratí prostredníctvom modernizácie železničnej dopravnej cesty, vybraných pohraničných prechodových staníc, informačnej siete a železničných uzlov. . Modernizácia železničnej trate v úseku Poprad – Krompachy (projektová dokumentácia) . Modernizácia železničnej trate Krompachy – Kysak (projektová dokumentácia)
PO 2 – Cestná infraštruktúra (TEN-T)
Rozvoj diaľničnej siete pozitívne vplýva na mobilitu obyvateľstva, zvyšovanie atraktivity územia z pohľadu turizmu a prílevu investícií. . Výstavba D1 Studenec – Beharovce . Výstavba D1 Jánovce – Jablonov . Výstavba D1 Fričovce – Svinia
PO 5 – Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy)
Cieľom je výstavba rýchlostných ciest a ciest I. triedy, ako aj modernizácia siete ciest I. triedy, ktoré pokrývajú viac ako polovicu všetkých dopravných výkonov na Slovensku. . Výstavba I/67 Poprad – Kežmarok, I. etapa . Výstavba I/68 Mníšek nad Popradom – štátna hranica SR/PR . Výstavba I/68 Prešov, odbočka Škultétyho - ZVL . Odstraňovanie nevyhovujúcich technických parametrov na cestách I. triedy . Eliminácia bezpečnostných rizík na cestách I. triedy . Rekonštrukcia križovatiek na cestách I. triedy . Rekonštrukcia I/65 Sedliská - Holčíkovce
PO 6 – Železničná verejná osobná doprava
Nákup 32 nových moderných vlakových súprav s cieľom zvýšiť počet cestujúcich verejnou železničnou dopravou.
NAJVÝZNAMNEJŠIE PROJEKTY:
Výstavba D1 Jánovce – Jablonov
Výstavba 18,5 kilometra dlhého úseku odkloní tranzitnú dopravu z cesty I. triedy prechádzajúcu cez mesto Levoča a z dôvodu náročnosti je rozdelená dva úseky. Začala sa realizovať v júni 2011 a bude ukončená v druhej polovici roku 2015. Celkové oprávnené náklady na projekt: 223,8 milióna eur, z toho Európska únia preplatí 156,1 milióna eur.
Výstavba D1 Studenec – Beharovce
Stavba 3,3 km dlhého úseku, ktorý vodičov z východnej časti Slovenska dovedie priamo pod Spišský hrad, sa ukončila v roku 2010. Celkové oprávnené náklady na projekt: 19,9 milióna eur, z toho Európska únia preplatila 15,7 milióna eur.
Výstavba D1 Fričovce – Svinia
Výstavba tretieho úseku diaľnice D1 v dĺžke 11,2 kilometra nahradí cestu I. triedy medzi obcami Fričovce a Svinia. Začala sa realizovať na konci roku 2011. Stavba by mala byť ukončená začiatkom roku 2015. Celkové oprávnené náklady na projekt: 139,8 milióna eur, z toho Európska únia preplatí 84,8 milióna eur.
Mestský prieťah Prešovom
Projekt výstavba I/68 Prešov, odbočka Škultétyho - ZVL, ktorý sa začal realizovať minulý rok, preberie na seba všetku tranzitnú dopravu smerujúcu z Košíc do Popradu. Stavebne ukončený by mal byť v roku 2015. Celkové oprávnené náklady na projekt: 41,2 milióna eur, z toho Európska únia preplatí 35,1 milióna eur.
Výstavba cesty I. triedy medzi Mníškom nad Popradom a štátnou hranicou s Poľskom
Cesta, ktorá by mala byť odovzdaná do užívania už tento rok, prispeje k zlepšeniu podmienok na rozvoj cezhraničných podnikateľských aktivít a napomôže rozvoj turistiky a cestovného ruchu.
Eliminácia bezpečnostných rizík na cestách I. triedy
Na celom území Slovenska bude v rámci projektov zrekonštruovaných až 376 kilometrov ciest I. triedy, v Prešovskom a Košickom kraji to bude 189 kilometrov.
Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach.
Prioritné osi OPD: PO1 - Železničná infraštruktúra PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 - Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 - Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov PO5 - Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 - Železničná verejná osobná doprava PO7 - Technická pomoc
Investícia do Vašej budúcnosti
Projekt technickej pomoci OPD "Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013" je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
UPOZORNENIE:
Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.
gl