Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 24. marca 2025 11:26
Bratislava 24. marca (TASR/OTS) - Najväčšia doručovateľská spoločnosť na Slovensku volá po kultivácii verejného priestoru a obmedzení vizuálneho smogu, ktorý spôsobuje vyššia koncentrácia balíkomatov v určitých lokalitách slovenských miest a obcí. Preto sú samoobslužné Z-BOXy od Packety od tohtoročnej jari v celkom novom šate a spoločnosť sa pri ďalšom rozširovaní svojej kapacity riadi novou stratégiou: Menej je viac.
Podľa dát spoločnosti Packeta Slovakia doručovanie mimo domova, teda na výdajné miesta a do samoobslužných boxov v dnešnej dobe uprednostňuje až 70% zákazníkov. Zasielanie a vyzdvihovanie zásielok v automatizovaných a ekologických Z-BOXoch je hitom. Ich popularita rastie najmä vďaka tomu, že sú veľmi dostupné a umožňujú zákazníkom vyzdvihnúť si zásielku komfortne kedykoľvek, keď im to vyhovuje.
Počet zásielok doručovaných do Z-BOXov v rámci celého Slovenska napríklad počas januára 2025 medziročne narástol až o 105%. Ak majú zákazníci možnosť zvoliť si medzi vyzdvihnutím na výdajnom mieste alebo v Z-BOXe, preferujú Z-BOX.
„Uvedomujeme si, že samoobslužné Z-BOXy napriek svojej rastúcej popularite do istej miery vytvárajú vizuálny smog, ktorý môže verejnosti prekážať. Preto podnikáme opatrenia na kultiváciu verejného priestoru, v ktorom sú osadené. Robíme tak nielen strategickým výberom lokalít, kam Z-BOXy umiestňujeme, ale aj úpravou ich vzhľadu. Od minulého leta sme začali s bielymi polepmi a avizovali sme 6 nových vizuálov - vrátane polepov sivej, béžovej tmavozelenej či svetlozelenej farby,“ hovorí Matúš Baus, manažér výdajných miest a Z-BOXov spoločnosti Packeta Slovensko.
„Približne 21%, tj 500 kusov z celkového počtu 2317 Z-BOXov by do konca apríla malo byť v iných farbách než v červenej. Najviac z tejto päťstovky bude bielych Z-BOXov (230 kusov), potom červených (160 kusov) a vyše sto Z-BOXov bude farebných, teda béžových, sivých, svetlo či tmavozelených. Cieľom týchto polepov je dosiahnuť, aby box čo najviac splýval s prostredím, do ktorého je osadený,“ pokračuje Matúš Baus.
Polepy v bielych, béžových a sivých odtieňoch sú určené primárne pre lokality, kde Z-BOXy môžu lepšie splynúť s fasádami administratívnych budov, nákupných centier či rezidenčných projektov alebo múrov. Z-BOXy umiestnené v lokalitách s množstvom zelene alebo v parkoch dostali tmavozelený alebo svetlozelený dizajn. Šiesta farebná verzia sa plne prispôsobuje špecifickej lokalite alebo partnerom. Takto polepený Z-BOX môže mať dizajn s ilustráciou rešpektujúcou danú lokalitu, napríklad kresbu parku so stromami a lavičkami alebo špecifický vizuál s fotografiou vo farbách partnera či konkrétneho miesta.
“Hoci nové farebné vizuály sú pre každý Z-BOX citlivo vyberané tak, aby lepšie splynuli s lokalitou, zákazníci sa nemusia báť, že schránky so svojimi zásielkami potom nenájdu. V našej mobilnej aplikácii nájdu presnú polohu všetkých Z-BOXov na celom Slovensku aj s ich fotografiou,” ubezpečuje manažér výdajných miest a Z-BOXov Packety.
Radšej menej boxov, ale na správnom mieste a so správnym počtom schránok
Doručovanie do boxov je trendom nielen dneška, ale aj budúcnosti, pretože je jednou z efektívnych odpovedí na rastúci objem zásielok z e-shopov a nezanedbateľnú záťaž doručovania na infraštruktúru a životné prostredie.
Spoločnosť Packeta v dnešnej dobe prevádzkuje po celom Slovensku 2317 samobslužných Z-BOXov s kapacitou 158-tisíc schránok, čo je 9-krát viac ako má jej najbližšia konkurencia na trhu. V priebehu tohto roka chce kapacitu celej svojej siete ešte ďalej navyšovať ako reakciu na rastúci dopyt po doručovaní do Z-BOXov. Rozširovanie kapacity svojej siete však nerobí stavaním nových malých dvojstĺpcových boxov, ale predovšetkým rozširovaním už existujúcich boxov – či už v podobe pridávania stĺpcov alebo úpravy schránok na novú veľkosť, tzv. XS.
Pre Packetu je dôležité, aby boxy nielen napĺňali dopyt trhu, ale aby zároveň neprekážali a nenarúšali vzhľad miest a obcí. „Nedáva nám celkom zmysel zahltiť mesto desiatkami dvojstĺpcových boxov rozmiestnených v tesnej blízkosti, ktoré v kontexte verejného priestoru často pôsobia rušivo. Radšej ich postavíme menej, ale s väčším počtom schránok vo frekventovaných lokalitách s čo najväčšou dennou fluktuáciou ľudí. napríklad pri dopravných uzloch so zastávkami MHD alebo pri veľkých nákupných centrách. Sústreďujeme sa na lokality, v ktorých vidíme dostatočný dopyt po našej službe a zároveň ešte jej nedostatočnú saturáciu,” približuje Matúš Baus.
Spoločnosť Packeta vidí budúcnosť vo veľkých boxoch s veľkým počtom schránok rozličných veľkostí, ktoré sú umiestnené na správnych a strategických miestach.
„Snaha o elimináciu vizuálneho smogu je aj jedným z dôvodov, pre ktorý sme sa tento rok rozhodli sprístupniť našu sieť výdajných miest a samoobslužných Z-BOXov aj iným kuriérskym spoločnostiam na trhu,“ uzatvára Matúš Baus.
UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.