OTS: PKS vyzýva obchodníkov: „Vyložme slovenské potraviny na pulty!“

TASR, 28. júna 2013 11:55

Bratislava 28. júna (TASR-OTS) - Slováci majú záujem o slovenské potraviny, ale z pultov našich predajní naďalej miznú. Vyplýva to z výsledkov prieskumu, ktorý už tretí rok realizovala spoločnosť GfK Slovakia pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS). Obchodníci ponúkajú spotrebiteľom stále viac zahraničných potravín napriek verejnému prehláseniu o záujme zvýšiť zastúpenie slovenských potravín na svojich pultoch.

Celoslovenský reprezentatívny prieskum si dala PKS vypracovať nezávislou renomovanou agentúrou GfK Slovakia. Na financovanie prieskumu sa opäť zložili potravinárske podniky združené v PKS, pretože minister pôdohospodárstva odmietol realizáciu prieskumu finančne podporiť.

Prieskum bol realizovaný v apríli až máji na rovnakej vzorke 360 predajní po celom Slovensku a rovnakou metódou ako v rokoch 2011 a 2012. V porovnaní s rokom 2012 sa podiel slovenských potravín znížil o 2 percentuálne body (p. b.) zo 46 % na 44 %, čo predstavuje pokles o 4,3 %.

Slovenská republika má v porovnaní s Českom (70,24 %), Maďarskom (67,47 %) a Poľskom (81,87 %) domáce potraviny na pultoch zastúpené najslabšie podľa dostupných údajov z EUROSTAT-u. Z EÚ 27 je Slovenská republika v zastúpení domácej produkcie na domácom trhu na štvrtom najhoršom mieste. Dokonca aj ostrovná Malta má vyššiu potravinovú sebestačnosť ako Slovensko, ktoré v súčasnosti už viac ako 50 % potravín dováža.

PKS konštatuje, že na Slovensku je dlhodobo nepriaznivý vývoj domáceho agropotravinárskeho sektora, čo sa negatívne odráža nielen na vývoji objemu produkcie poľnohospodárskych surovín a potravín, ale aj na zamestnanosti v sektore. Za obdobie rokov 1999 až 2011 sme na Slovensku zaznamenali pokles potravinárskych podnikov z 369 na 218, stratu takmer 18.000 pracovných miest a pokles využitia výrobných kapacít pod 50 %.

Podľa výsledkov prieskumu najviac slovenských potravín je zastúpených na regáloch reťazcov COOP Jednota (64 %) a CBA (57 %), najmenej v reťazci Lidl (18 %). Najväčší medziročný pokles podielu vystavenia slovenských potravín bol zaznamenaný na regáloch v reťazci CBA (- 7 p.b.) a Lidl (- 6 p.b.).

Metodika prieskumu je stanovená tak, že nehodnotí správanie zákazníka, ale je zrkadlom obchodnej politiky daného obchodného reťazca a úprimnosti jeho vyjadrení o podpore predaja slovenských potravín.

"PKS sa dlhodobo venuje monitorovaniu podielu slovenských potravín na našich pultoch. S poľutovaním musím konštatovať, že prísľuby obchodníkov o zvýšení podielu sa stále nenapĺňajú," povedal Daniel Poturnay, prezident PKS a dodáva: "Tradične vysoký podiel slovenských potravín v domácich reťazcoch COOP Jednota a CBA je však dôkazom, že hodnota 60 % je reálna, ak je záujem o podporu domácej výroby skutočný."

PKS preto verejne vyzýva jednotlivé obchodné siete na pripojenie sa k Iniciatíve za zvýšenie podielu slovenských potravín s cieľom postupne vrátiť podiel slovenských potravín nad 60 %. PKS zároveň ponúka obchodníkom spoluprácu v oblasti kontroly kvality potravín a vyvážených vzťahov medzi dodávateľmi a odberateľmi. Práve tie sa stali predmetom intenzívnej legislatívnej regulácie, ktorá nie vždy vedie k želateľným výsledkom.

Preto PKS vyzýva obchodné siete, aby prijali nasledovný verejný záväzok:

1. Obchodné siete, ktorých podiel slovenských potravín na pultoch je v súčasnosti viac ako 60 %, v budúcnosti zachovajú dosiahnutú úroveň; 2. Obchodné siete, ktorých podiel slovenských potravín na pultoch je menej ako 60 %, medziročne zvýšia úroveň ponuky domácich potravín o najmenej 5 percentuálnych bodov.

"Pevne veríme, že nielen domáce, ale aj zahraničné obchodné siete pochopia potrebu zvýšiť podiel predaja slovenských potravín a čo najskôr sa prihlásia k navrhovanému verejnému záväzku," hovorí člen predstavenstva Jozef Špirko a vysvetľuje: "Otočiť doterajší negatívny vývoj je nevyhnutné nielen v súvislosti so zvýšením zamestnanosti a potravinovej sebestačnosti Slovenska, ale predovšetkým s potrebou zvýšiť kvalitu predávaných potravín, ktorú mnohé dovážané potraviny nedosahujú."

UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.

Všetko o agentúre
Spravodajský servis
Mobilné aplikácie
Videá
PR servis OTS
Fotografie
Audioservis
Archív a databázy
Monitoring