Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 28. júna 2013 11:55
Bratislava 28. júna (TASR-OTS) - Slováci majú záujem o slovenské potraviny, ale z pultov našich predajní naďalej miznú. Vyplýva to z výsledkov prieskumu, ktorý už tretí rok realizovala spoločnosť GfK Slovakia pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS). Obchodníci ponúkajú spotrebiteľom stále viac zahraničných potravín napriek verejnému prehláseniu o záujme zvýšiť zastúpenie slovenských potravín na svojich pultoch.
Celoslovenský reprezentatívny prieskum si dala PKS vypracovať nezávislou renomovanou agentúrou GfK Slovakia. Na financovanie prieskumu sa opäť zložili potravinárske podniky združené v PKS, pretože minister pôdohospodárstva odmietol realizáciu prieskumu finančne podporiť.
Prieskum bol realizovaný v apríli až máji na rovnakej vzorke 360 predajní po celom Slovensku a rovnakou metódou ako v rokoch 2011 a 2012. V porovnaní s rokom 2012 sa podiel slovenských potravín znížil o 2 percentuálne body (p. b.) zo 46 % na 44 %, čo predstavuje pokles o 4,3 %.
Slovenská republika má v porovnaní s Českom (70,24 %), Maďarskom (67,47 %) a Poľskom (81,87 %) domáce potraviny na pultoch zastúpené najslabšie podľa dostupných údajov z EUROSTAT-u. Z EÚ 27 je Slovenská republika v zastúpení domácej produkcie na domácom trhu na štvrtom najhoršom mieste. Dokonca aj ostrovná Malta má vyššiu potravinovú sebestačnosť ako Slovensko, ktoré v súčasnosti už viac ako 50 % potravín dováža.
PKS konštatuje, že na Slovensku je dlhodobo nepriaznivý vývoj domáceho agropotravinárskeho sektora, čo sa negatívne odráža nielen na vývoji objemu produkcie poľnohospodárskych surovín a potravín, ale aj na zamestnanosti v sektore. Za obdobie rokov 1999 až 2011 sme na Slovensku zaznamenali pokles potravinárskych podnikov z 369 na 218, stratu takmer 18.000 pracovných miest a pokles využitia výrobných kapacít pod 50 %.
Podľa výsledkov prieskumu najviac slovenských potravín je zastúpených na regáloch reťazcov COOP Jednota (64 %) a CBA (57 %), najmenej v reťazci Lidl (18 %). Najväčší medziročný pokles podielu vystavenia slovenských potravín bol zaznamenaný na regáloch v reťazci CBA (- 7 p.b.) a Lidl (- 6 p.b.).
Metodika prieskumu je stanovená tak, že nehodnotí správanie zákazníka, ale je zrkadlom obchodnej politiky daného obchodného reťazca a úprimnosti jeho vyjadrení o podpore predaja slovenských potravín.
"PKS sa dlhodobo venuje monitorovaniu podielu slovenských potravín na našich pultoch. S poľutovaním musím konštatovať, že prísľuby obchodníkov o zvýšení podielu sa stále nenapĺňajú," povedal Daniel Poturnay, prezident PKS a dodáva: "Tradične vysoký podiel slovenských potravín v domácich reťazcoch COOP Jednota a CBA je však dôkazom, že hodnota 60 % je reálna, ak je záujem o podporu domácej výroby skutočný."
PKS preto verejne vyzýva jednotlivé obchodné siete na pripojenie sa k Iniciatíve za zvýšenie podielu slovenských potravín s cieľom postupne vrátiť podiel slovenských potravín nad 60 %. PKS zároveň ponúka obchodníkom spoluprácu v oblasti kontroly kvality potravín a vyvážených vzťahov medzi dodávateľmi a odberateľmi. Práve tie sa stali predmetom intenzívnej legislatívnej regulácie, ktorá nie vždy vedie k želateľným výsledkom.
Preto PKS vyzýva obchodné siete, aby prijali nasledovný verejný záväzok:
1. Obchodné siete, ktorých podiel slovenských potravín na pultoch je v súčasnosti viac ako 60 %, v budúcnosti zachovajú dosiahnutú úroveň; 2. Obchodné siete, ktorých podiel slovenských potravín na pultoch je menej ako 60 %, medziročne zvýšia úroveň ponuky domácich potravín o najmenej 5 percentuálnych bodov.
"Pevne veríme, že nielen domáce, ale aj zahraničné obchodné siete pochopia potrebu zvýšiť podiel predaja slovenských potravín a čo najskôr sa prihlásia k navrhovanému verejnému záväzku," hovorí člen predstavenstva Jozef Špirko a vysvetľuje: "Otočiť doterajší negatívny vývoj je nevyhnutné nielen v súvislosti so zvýšením zamestnanosti a potravinovej sebestačnosti Slovenska, ale predovšetkým s potrebou zvýšiť kvalitu predávaných potravín, ktorú mnohé dovážané potraviny nedosahujú."
UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.
mš