Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 8. novembra 2024 11:19
Bratislava 8. novembra (TASR/OTS) - Prínos Lidla pre slovenskú ekonomiku predstavuje 1,5% HDP. Diskont zároveň podporuje viac ako 1,6% zo všetkých pracovných miest v našej krajine.
Slovensko ako soľ potrebuje firmy, ktoré v krajine spod Tatier vytvárajú hodnoty a plánujú tak robiť dlhodobo. Jednou z nich je Lidl. Hoci by sa mohlo zdať, že úlohou diskontu je „predávať rožky“, pôsobenie Lidla na Slovensku je omnoho komplexnejšie. Je jedným z najväčších zamestnávateľov, daňovníkov, partnerov slovenských dodávateľov a podporovateľov trvalej udržateľnosti. Ročne naša krajina získa vďaka Lidlu benefity v hodnote takmer 1,8 miliardy EUR.
Štúdia poradenskej firmy Forvis Mazars už po tretíkrát zmapovala pozitívny ekonomický prínos reťazca v slovenskom hospodárstve za jeden obchodný rok. Priama a nepriama ekonomická hodnota vygenerovaná spoločnosťou Lidl už od prvej vydanej štúdie v roku 2022 presahovala hodnotu jednej miliardy EUR a každým rokom sa zvyšuje. Druhá edícia štúdie vykázala nárast hodnoty o 4%, v tohtoročnom vydaní sa tempo rastu zdvojnásobilo.
• Ekonomická hodnota Lidlu predstavujúca spoločenský benefit za obchodný rok 2023 dosiahla 1 145 147 967 eur.
• Priamy ekonomický dosah činnosti Lidla na Slovensku predstavoval v obchodnom roku 2023 takmer 883 miliónov eur (nákup tovarov súvisiacich s primárnou činnosťou Lidla a DPH), nepriamy prevýšil 262 miliónov (všetky ostatné platby pre slovenských beneficientov).
• Každé 1 euro distribuovanej ekonomickej hodnoty Lidlu na Slovensku má potenciál vygenerovať dodatočných 57 centov pre slovenské komunity, privátny sektor, mestá či štát.
• Celková ekonomická hodnota vyvolaná aktivitami a prítomnosťou spoločnosti Lidl v slovenskej ekonomike v obchodnom roku 2023 predstavovala 1 795 600 621 eur.
• V roku 2023 diskont investoval do miezd a benefitov vyše 162 miliónov eur.
• Len za minulý rok Lidl zaplatil na dani z príjmu 34,6 miliónov eur, čo predstavuje takmer 1 % z celkového objemu tejto dane zaplatenej na Slovensku v roku 2023.
Z ekonomických aktivít Lidl Slovenská republika ťažia ako pracovníci, tak aj privátny sektor, štátna pokladnica, mestá a tretí sektor. Za sumu peňazí, ktorú rok čo rok Lidl prinesie Slovensku, by sa mohlo zaobstarať 256 nových elektrických rýchlikových rušňov, 105 000 miest pre deti v liečebných sanatóriách a pokrylo by to zaplatenie nákladov na ročné vzdelávanie pre viac ako milión žiakov. Za túto sumu peňazí by bolo možné postaviť 3 nové nemocnice, zakúpiť 1 390 nových CT prístrojov, prípadne postaviť 1 204 nových telocviční.
Rozvoj regiónov
Spoločnosť Lidl aj v roku 2023 distribuovala priamu ekonomickú hodnotu takmer do všetkých okresov na Slovensku. Distribúcia reálnej hodnoty zahŕňala 99 % okresov, pričom diskont svojím pôsobením prispieva k rozvoju aj v regiónoch oficiálne označovaných ako najmenej rozvinuté okresy (NRO). „Na Slovensku pôsobíme už 20 rokov a sme pevnou súčasťou každodenného života tejto krajiny. Záleží nám na tom, aby Slovensko prosperovalo, a to vo všetkých regiónoch. Prispievame k tomu ako stabilný zamestnávateľ, férový obchodný partner, dobrý sused a zodpovedný daňovník,“ povedal Tomáš Bezák, vedúci úseku Corporate Affairs Lidl Slovenská republika. V desiatich NRO bola aspoň v jednom roku reálna hodnota distribuovaná Lidlom vyššia ako suma štátneho príspevku. V okrese Kežmarok bola hodnota dodaná Lidlom dokonca 23-krát vyššia ako štátna podpora. Regionálne pôsobenie do okresov prináša nárast miezd, keďže diskont ponúka nadštandardné platy, vyššie ako priemer v odvetví. Len v minulom roku investoval do miezd a odvodov vyše 162 miliónov eur. Na konci obchodného roka 2023 Lidl zamestnával 6 678 ľudí, pričom vďaka svojmu pôsobeniu za minulý rok vytvoril hodnotu, ktorá za rok umožňuje podporiť 42 503 pracovných miest. To predstavuje približne 1,61 % celkovej zamestnanosti na Slovensku.
„Spoločnosť Lidl už od roku 2022 každoročne vydáva socioekonomickú štúdiu, v ktorej mapuje pozitívne ekonomické efekty svojho pôsobenia na Slovensku v podobne ekonomickej hodnoty distribuovanej konkrétnym beneficientom v ekonomike. Z porovnania posledných troch rokov vidíme rozširujúce sa regionálne pokrytie a celkové zväčšovanie ekonomickej hodnoty poskytnutej privátnemu sektoru, komunitám a štátu,“ povedal Martin Dolinský, manažér tímu udržateľnosti Forvis Mazars.
Celú socioekonomickú štúdiu nájdete na https://www.lidl.sk/l/sk/letak/online-brozura-socioekonomicka-studia-2023/view/flyer/page/1.
UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.