OTS: Recenzie sú jedným z hlavných faktorov pri výbere audioknihy

TASR, 12. februára 2025 10:00

Bratislava 12. februára (TASR/OTS) – Audioknihy pomáhajú ľuďom viac čítať a sú neoddeliteľnou súčasťou každodenných činností. Z Veľkého audioknižného prieskumu, ktorý organizovala spoločnosť Audiolibrix, vyplynulo, že výber správneho titulu závisí predovšetkým od autora, anotácie a recenzií ostatných poslucháčov.

V roku 2024 spoločnosť Audiolibrix usporiadala už 11. ročník Veľkého audioknižného prieskumu. Viac než osem tisíc respondentov odpovedalo na otázky týkajúce sa ich poslucháčskych preferencií, návykov spojených s počúvaním audiokníh či samotného procesu výberu.

Audioknihy pomáhajú ľuďom viac čítať

Audioknihy sú pre čoraz viac ľudí spôsobom, ako si do života vrátiť čítanie. V roku 2024 pomáhalo hovorené slovo čítať viac až 60 % opýtaných. V roku 2021 pritom tento názor zastávalo len 49 % respondentov.

„Počúvanie audiokníh sa stáva čím ďalej bežnejším spôsobom, ako konzumovať knihy bez toho, aby konkuroval tradičným tlačeným formátom. Naopak, audioknihy umožňujú ľuďom čítať aj v situáciách, keď to inak nie je možné, napríklad pri riadení, upratovaní alebo relaxácii,“ dodáva Libor Böhm, Operations Director spoločnosti Audiolibrix.

Dlhodobo najviac hovorené slovo využívajú pri upratovaní a domácich prácach (19 %). Sú tiež neoddeliteľnými spoločníkmi pri šoférovaní (13 %) alebo cestovaní MHD (10 %) a slúžia aj ako relax. Večer pred spaním ich počúva 13 % respondentov, doma pri oddychu 12 %. Najčastejšie poslucháči trávia počúvaním 1 – 7 hodín týždenne (47 %).

Popularita fantastických žánrov rastie

Z roka na rok klesá popularita detektívok. Kým v roku 2019 označilo detektívky a thrillery za svoj najobľúbenejší žáner 41 % respondentov, v roku 2024 to bolo len 16 % pri detektívkach a 7 % pri thrilleroch. V posledných rokoch však rastie obľuba vedecko-fantastických žánrov. Fantasy zaradilo medzi svoje obľúbené žánre 10 % respondentov, sci-fi 8 %.

Prvýkrát sa Audiolibrix zaujímal aj o to, či Česi a Slováci počúvajú audioknihy v cudzom jazyku (okrem češtiny a slovenčiny). Zatiaľ čo 66 % odpovedalo negatívne, 19 % číta tlačené knihy alebo e-knihy v cudzom jazyku, 4 % počúvajú len audioknihy a 11 % nezáleží na formáte. Medzi preferované jazyky patrí angličtina (91 %), nasledujú nemčina, poľština a francúzština.

Na názoroch ostatných záleží

Až 74 % respondentov pomáhajú pri výbere audioknihy recenzie a hviezdičkové hodnotenia ostatných používateľov. Hviezdičkami hodnotí vypočutú audioknihu 30 % opýtaných a ďalších 32 % pridáva aj písanú recenziu. Najväčšou motiváciou na zdieľanie svojich zážitkov z počúvania je pomoc ostatným pri rozhodovaní (44 %). Že na názoroch ostatných záleží, potvrdzuje aj fakt, že 25 % respondentov sa o audioknihách prvýkrát dozvedelo na odporúčanie niekoho blízkeho.

Nie je preto prekvapením, že recenzie sú jedným z najdôležitejších ukazovateľov pri výbere titulu na počúvanie (13 %). Ďalšími dôležitými faktormi sú autor titulu (15 %) a jeho anotácia (13 %).

„Rast obľúbenosti fantastických žánrov a záujem o recenzie ukazujú, aké dôležité je pre poslucháčov objavovanie nových svetov a zdieľanie skúseností. Audioknihy nielenže obohacujú kultúrny obzor, ale tiež posilňujú komunitu čitateľov,“ dodáva Libor Böhm.

Čo sa týka spracovania, poslucháči dlhodobo preferujú nekrátené audioknihy (87 %). Či je kniha nahovorená jedným alebo viacerými hlasmi, nehrá takmer žiadnu úlohu („je mi to jedno“ zvolilo 55 % respondentov). Dramatizácie naopak nie sú príliš vyhľadávané – 32 % respondentov ich nepočúva vôbec, občas si ich vypočuje 43 % opýtaných.

Ak vás zaujímajú aj ďalšie údaje a zistenia, kompletné výsledky Veľkého audioknižného prieskumu 2024 nájdete na tejto adrese: https://go.audiolibrix.com/audioknizny-prieskum-2024

O prieskume

Veľký audioknižný prieskum, ktorý každoročne organizuje spoločnosť Audiolibrix, si kladie za cieľ zmapovať nielen audioknižný trh, ale aj návyky samotných poslucháčov. Na 11. ročníku sa zúčastnilo 8233 respondentov, čím si prieskum drží pozíciu najväčšieho audioknižného prieskumu nielen u nás, ale aj v celej Európe.

O spoločnosti Audiolibrix

Audiolibrix je jedným z najväčších digitálnych distribútorov audiokníh, ktorý prevádzkuje rovnomenný e-shop s výhodným predplatným a komplexným vernostným programom. Veľký audioknižný prieskum realizuje už od roku 2014.

Viac informácií poskytne:

Kateřina Horáková

media@audiolibrix.com

(+420) 228 886 535

UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.

Všetko o agentúre
Spravodajský servis
Mobilné aplikácie
Videá
PR servis OTS
Fotografie
Audioservis
Archív a databázy
Monitoring