Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 1. augusta 2013 14:01
Bratislava 1. augusta (TASR-OTS) - Z veľkej spotrebiteľskej ankety Slovákov, ktorá prebehla v rámci kampane Spoznávajme Kvalitu z našich regiónov v mesiacoch máj a jún 2013 je zrejmé, že slovenskí spotrebitelia stále lepšie identifikujú domáce produkty. Zlepšuje sa aj uvedomenie si ekonomických dopadov spotrebiteľského správania v prospech domácich výrobkov. Vo vzdelávaní však treba naďalej pokračovať.
Slováci nakupujú cielene domáce produkty Prieskum realizovaný spoločnosťou Azet.sk v období od 6. 5. 2013 do 30. 6. 2013 bol súčasťou kampane Spoznávajme Kvalitu z našich regiónov, ktorej hlavným tohtoročným komunikačným heslom bolo: „Už 1 euro denne od každého z nás v prospech slovenských výrobkov môže dať ročne prácu 100.000 ľuďom. Kupujme slovenské výrobky.“ Prieskumu sa zúčastnilo 8.293 respondentov. Jeho cieľom bolo zistiť, aký dosah má projekt Kvalita z našich regiónov na vzdelávanie slovenského spotrebiteľa a jeho postoj k domácim produktom. Výsledky prieskumu ukázali, že postupné kroky vo vzdelávaní sa odrážajú v myslení a postojoch spotrebiteľov, ktorí vnímajú slovenské produkty pozitívne a chcú ich aj nakupovať. Až 88 % opýtaných na Slovensku cielene kupuje domáce produkty. Iba 3 % respondentov odpovedalo na otázku, či kupujú cielene slovenské výrobky, negatívne. Je to jasný výsledok.
Pozitívny trend v označovaní Nie vždy môže byť pre spotrebiteľa jednoznačne jasné, ktoré produkty sú slovenské, teda vyrobené alebo dopestované na Slovensku. Vývoj je však pozitívny i v tejto oblasti. Už len 39 % respondentov priznalo, že majú problém pri rozoznávaní slovenských výrobkov od zahraničných. Situácia v tejto oblasti sa medziročne zlepšila o 11 %, nakoľko v roku 2012 malo až 50 % spotrebiteľov problém identifikovať, či ide o slovenský alebo zahraničný produkt.
Edukácia prináša výsledky Projekt Kvalita z našich regiónov odštartoval v roku 2011 sériu vzdelávacích aktivít a kampaní, ktoré sa snažia o posun v nákupnom správaní spotrebiteľa na Slovensku. Vysoko pozitívny je preto výsledok tohtoročnej Veľkej spotrebiteľskej ankety Slovákov, v ktorej až 68 % opýtaných potvrdilo, že kampane zamerané na dôležitosť nákupu domácich tovarov a služieb ich ovplyvňujú a vplývajú na ich nákupné správanie. Na otázku: „Myslíte si, že zmenou nákupného správania v prospech slovenských výrobkov a služieb vieme spoločne vytvoriť nové pracovné miesta a tak zlepšiť zamestnanosť na Slovensku?“, odpovedalo až 90 % respondentov kladne. Správne smerovanie projektu Kvalita z našich regiónov potvrdili spotrebitelia /94 %/, ktorí v rámci ankety vyjadrili dôležitosť vzdelávania občanov v oblasti ekonomiky a kúpy domácich výrobkov. Veria, že takýmto správaním vieme podporiť nielen našu ekonomiku, ale aj samých seba. Je to pevný základ, ktorý môže odštartovať ďalšie pozitívne zmeny.
Poznajú Slováci Kvalitu z našich regiónov? Znalosť ochrannej známky – loga vzdelávacieho projektu Kvalita z našich regiónov potvrdilo v ankete 84 % spotrebiteľov. V porovnaní s rokom 2012 ide o 13 % zvýšenie znalosti loga projektu, nakoľko v roku 2012 ho poznalo 71 % dopytovaných.
UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.
lt jk