OTS: Soomro: Svetový expert upriamuje ...
TASR, 21. novembra 2023 9:34
OTS: Soomro: Svetový expert upriamuje pozornosť na príležitosti pre mladých ľudí v oblasti vedy
Peking 21. novembra (TASR/OTS) - /PRNewswire/ - Správa denníka China Daily:
Pred kamerou stál Manzoor Hussain Soomro, 67, oblečený v obleku a plný energie. Keď sa rozhovoril o úlohe mládeže v iniciatíve Jedno pásmo, jedna cesta (BRI), s očividným nadšením sa zahľadel na prítomných dobrovoľníkov. „Oni predstavujú budúcnosť," vyhlásil. „Majú viac energie ako naša generácia, sú lepšie prispôsobení moderným technológiám a sú to budúci svetoví lídri."
Profesor Manzoor Hussain Soomro sa na Tábore pre tínedžerov a učiteľskom seminári Jedno pásmo, jedna cesta zúčastnil už po siedmykrát. Pohľad na učiteľov a študentov z Azerbajdžanu, Iránu, Kazachstanu, Kirgizska, Pakistanu, Tadžikistanu, Uzbekistanu, krajín pozdĺž Jedného pásma a jednej cesty, ako aj na čínskych dobrovoľníkov, ktorí pracovali na mieste konania, na neho zapôsobil s ohľadom na cieľ podujatia: využiť silu mladých ľudí. Udržateľný prísun talentov je rozhodujúcim faktorom pre rast v oblasti vedy a techniky i mimo nej.
Železnice, cesty a mosty priťahujú inžinierov
„Veda a technológie sú mocné. Krajiny s mladými ľuďmi, ktorí sa nevyznajú vo vývoji a využívaní technológií, sa musia snažiť o spoluprácu, aby dobehli ostatných," uviedol Soomro. Pakistanský učiteľ je odhodlaný skúmať medzinárodnú vedeckú a technologickú spoluprácu, najmä spoluprácu medzi partnermi v oblasti iniciatívy BRI.
Je považovaný za vplyvného medzinárodného experta, keďže je predsedom Medzinárodného konzorcia pre vedecké vzdelávanie v oblasti iniciatívy Jedno pásmo, jedna cesta (BRISEC) a nositeľ ocenenia Cena priateľstva čínskej vlády (Chinese government's Friendship Award) za rok 2020.
Soomro označuje Pakistan, svoju rodnú krajinu, ako laboratórium pre mnohé projekty spolupráce medzi Čínou a ostatnými partnermi BRI. V posledných rokoch videl, ako v Pakistane vďaka úzkej spolupráci s Čínou vznikajú železnice, diaľnice, mosty, priehrady a ďalšie veľké infraštruktúrne projekty. Po dokončení týchto projektov sa mnoho Pakistancov zamestnalo v oblasti každodennej údržby zariadení, po ktorej sa môžu vyškoliť na inžinierov alebo technikov s vedeckou gramotnosťou. „[Mladým ľuďom v rozvojových krajinách to] umožní skvelý prístup k vedeckému vzdelávaniu," uviedol Soomro. V rámci iniciatívy BRI drží odborná príprava mládeže krok s dobou a prináša pozoruhodné výsledky.
Tínedžer sa vymanil z dedinky bez elektriny
Soomro vyrastal v chudobe v horúcej pakistanskej dedinke bez elektriny a s malým prístupom k informáciám.
Jeho otec, farmár, nemal žiadne formálne vzdelanie, ale mladého syna vychovával múdro, podporoval jeho zvedavosť a skúmanie sveta vedy vrátane astronómie.
Ako študent mal Soomro veľkú túžbu uniknúť chudobe. Miloval vedu a pri jej skúmaní si uvedomoval význam komunikácie a vzdelávania pre osobnostný rast. Po vynikajúcich výsledkoch v rôznych vedeckých súťažiach získal v Pakistane Štipendium prezidenta za zásluhy a odcestoval do Spojeného kráľovstva, kde sa usiloval o doktorát. Postupne si vydobyl miesto na medzinárodnej scéne a čoraz viac sa zapájal do medzinárodnej spolupráce.
Technológia umožňuje znevýhodneným prístup k vzdelaniu
Vďaka pracovným skúsenostiam v UNESCO, FAO UN a v iných organizáciách si Soomro hlboko uvedomuje úlohu vedy a techniky pri pomoci znevýhodneným. V niektorých odľahlých vidieckych oblastiach mali školy v minulosti nedostatok zamestnancov a nevyhovujúce vybavenie, najmä na predmety ako fyzika. Veda je dynamická, ale učitelia vo všeobecnosti nedostávajú aktuálne školenia. V dôsledku toho kvalita ich vzdelávania výrazne zaostávala za kvalitou mestských škôl. Zavedenie dištančného vzdelávania a spolupráce s externými učiteľmi umožnilo výrazne zlepšiť vzdelávanie v chudobných oblastiach. Osobnú komunikáciu však nič nenahradí.
Personalizované učenie je priaznivejšie aj pre vzdelávanie a do tradičných tried sa zavádza umelá inteligencia, hovorí Soomro. Študenti si môžu prispôsobiť tempo a náročnosť učenia podľa svojich potrieb a osoby so zdravotným postihnutím a osoby hovoriace inými jazykmi už nie sú vylúčené zo vzdelávania.
„Mladí ľudia môžu spolupracovať a nie len súťažiť a porovnávať sa." „Budúcnosť práce sa radikálne zmení, ale dá sa predpokladať, že mladí ľudia sa nezaobídu bez silného kritického myslenia, analytických schopností, prispôsobivosti a neustáleho vzdelávania."
Prostredníctvom Tábora, ktorý organizuje Čínska asociácia pre vedu a techniku a miestne samosprávy, sa podľa jeho slov očakáva, že mladí ľudia nájdu svoje jedinečné silné stránky, objavia sami seba a naučia sa spolupracovať s ostatnými pri plnení svojich snov. Jeho myšlienka je v súlade s víziou BRI: využiť svoje silné stránky na dosiahnutie rastu, z ktorého budú mať prospech všetci.
Video – https://mma.prnewswire.com/media/2281226/video.mp4
UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.
Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk