OTS: Soomro: Svetový expert upriamuje ...

TASR, 21. novembra 2023 9:34

OTS: Soomro: Svetový expert upriamuje pozornosť na príležitosti pre mladých ľudí v oblasti vedy

Peking 21. novembra (TASR/OTS) - /PRNewswire/ - Správa denníka China Daily:

Pred kamerou stál Manzoor Hussain Soomro, 67, oblečený v obleku a plný energie. Keď sa rozhovoril o úlohe mládeže v iniciatíve Jedno pásmo, jedna cesta (BRI), s očividným nadšením sa zahľadel na prítomných dobrovoľníkov. „Oni predstavujú budúcnosť," vyhlásil. „Majú viac energie ako naša generácia, sú lepšie prispôsobení moderným technológiám a sú to budúci svetoví lídri."

Profesor Manzoor Hussain Soomro sa na Tábore pre tínedžerov a učiteľskom seminári Jedno pásmo, jedna cesta zúčastnil už po siedmykrát. Pohľad na učiteľov a študentov z Azerbajdžanu, Iránu, Kazachstanu, Kirgizska, Pakistanu, Tadžikistanu, Uzbekistanu, krajín pozdĺž Jedného pásma a jednej cesty, ako aj na čínskych dobrovoľníkov, ktorí pracovali na mieste konania, na neho zapôsobil s ohľadom na cieľ podujatia: využiť silu mladých ľudí. Udržateľný prísun talentov je rozhodujúcim faktorom pre rast v oblasti vedy a techniky i mimo nej.

Železnice, cesty a mosty priťahujú inžinierov

„Veda a technológie sú mocné. Krajiny s mladými ľuďmi, ktorí sa nevyznajú vo vývoji a využívaní technológií, sa musia snažiť o spoluprácu, aby dobehli ostatných," uviedol Soomro. Pakistanský učiteľ je odhodlaný skúmať medzinárodnú vedeckú a technologickú spoluprácu, najmä spoluprácu medzi partnermi v oblasti iniciatívy BRI.
Je považovaný za vplyvného medzinárodného experta, keďže je predsedom Medzinárodného konzorcia pre vedecké vzdelávanie v oblasti iniciatívy Jedno pásmo, jedna cesta (BRISEC) a nositeľ ocenenia Cena priateľstva čínskej vlády (Chinese government's Friendship Award) za rok 2020.

Soomro označuje Pakistan, svoju rodnú krajinu, ako laboratórium pre mnohé projekty spolupráce medzi Čínou a ostatnými partnermi BRI. V posledných rokoch videl, ako v Pakistane vďaka úzkej spolupráci s Čínou vznikajú železnice, diaľnice, mosty, priehrady a ďalšie veľké infraštruktúrne projekty. Po dokončení týchto projektov sa mnoho Pakistancov zamestnalo v oblasti každodennej údržby zariadení, po ktorej sa môžu vyškoliť na inžinierov alebo technikov s vedeckou gramotnosťou. „[Mladým ľuďom v rozvojových krajinách to] umožní skvelý prístup k vedeckému vzdelávaniu," uviedol Soomro. V rámci iniciatívy BRI drží odborná príprava mládeže krok s dobou a prináša pozoruhodné výsledky.

Tínedžer sa vymanil z dedinky bez elektriny

Soomro vyrastal v chudobe v horúcej pakistanskej dedinke bez elektriny a s malým prístupom k informáciám.
Jeho otec, farmár, nemal žiadne formálne vzdelanie, ale mladého syna vychovával múdro, podporoval jeho zvedavosť a skúmanie sveta vedy vrátane astronómie.

Ako študent mal Soomro veľkú túžbu uniknúť chudobe. Miloval vedu a pri jej skúmaní si uvedomoval význam komunikácie a vzdelávania pre osobnostný rast. Po vynikajúcich výsledkoch v rôznych vedeckých súťažiach získal v Pakistane Štipendium prezidenta za zásluhy a odcestoval do Spojeného kráľovstva, kde sa usiloval o doktorát. Postupne si vydobyl miesto na medzinárodnej scéne a čoraz viac sa zapájal do medzinárodnej spolupráce.

Technológia umožňuje znevýhodneným prístup k vzdelaniu

Vďaka pracovným skúsenostiam v UNESCO, FAO UN a v iných organizáciách si Soomro hlboko uvedomuje úlohu vedy a techniky pri pomoci znevýhodneným. V niektorých odľahlých vidieckych oblastiach mali školy v minulosti nedostatok zamestnancov a nevyhovujúce vybavenie, najmä na predmety ako fyzika. Veda je dynamická, ale učitelia vo všeobecnosti nedostávajú aktuálne školenia. V dôsledku toho kvalita ich vzdelávania výrazne zaostávala za kvalitou mestských škôl. Zavedenie dištančného vzdelávania a spolupráce s externými učiteľmi umožnilo výrazne zlepšiť vzdelávanie v chudobných oblastiach. Osobnú komunikáciu však nič nenahradí.

Personalizované učenie je priaznivejšie aj pre vzdelávanie a do tradičných tried sa zavádza umelá inteligencia, hovorí Soomro. Študenti si môžu prispôsobiť tempo a náročnosť učenia podľa svojich potrieb a osoby so zdravotným postihnutím a osoby hovoriace inými jazykmi už nie sú vylúčené zo vzdelávania.

„Mladí ľudia môžu spolupracovať a nie len súťažiť a porovnávať sa." „Budúcnosť práce sa radikálne zmení, ale dá sa predpokladať, že mladí ľudia sa nezaobídu bez silného kritického myslenia, analytických schopností, prispôsobivosti a neustáleho vzdelávania."

Prostredníctvom Tábora, ktorý organizuje Čínska asociácia pre vedu a techniku a miestne samosprávy, sa podľa jeho slov očakáva, že mladí ľudia nájdu svoje jedinečné silné stránky, objavia sami seba a naučia sa spolupracovať s ostatnými pri plnení svojich snov. Jeho myšlienka je v súlade s víziou BRI: využiť svoje silné stránky na dosiahnutie rastu, z ktorého budú mať prospech všetci.

Video – https://mma.prnewswire.com/media/2281226/video.mp4

UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.
Všetko o agentúre
Spravodajský servis
Mobilné aplikácie
Videá
PR servis OTS
Fotografie
Audioservis
Archív a databázy
Monitoring