Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 24. januára 2025 8:37
OTS: Takmer štvrť miliardy školopovinných detí zasiahnutých celosvetovými krízami potrebuje naliehavú pomoc v prístupe ku kvalitnému vzdelávaniu: Nárast o 35 miliónov za 3 roky
Fond Education Cannot Wait vydáva k Medzinárodnému dňu vzdelávania novú Správu o globálnych odhadoch. Varuje v nej pred rastúcimi potrebami, ktoré prevyšujú financovanie podpory vzdelávania.
New York 24. januára (TASR/OTS) - /PRNewswire/ - Počet školopovinných detí v krízových situáciách na celom svete, ktoré potrebujú naliehavú pomoc v prístupe ku kvalitnému vzdelávaniu, rýchlo narastá. Uvádza to nová Správa o globálnych odhadoch (https://www.educationcannotwait.org/resource-library/new-global-estimates-study), ktorú dnes vydal Education Cannot Wait (ECW)/( https://www.educationcannotwait.org/), globálny fond pre vzdelávanie v núdzových situáciách a dlhotrvajúcich krízach v rámci Organizácie spojených národov. Nová správa odhaľuje, že tento počet sa za posledné tri roky zvýšil odhadom o 35 miliónov a do konca roku 2024 dosiahol 234 miliónov.
Rastúce konflikty spojené s častejšími a krutejšími extrémnymi poveternostnými a klimatickými podmienkami ohrozujú súčasnosť aj budúcnosť stále vyššieho počtu detí. Ako uvádza správa, medzi najviac zasiahnuté skupiny patria utečenci, vnútorne vysídlené deti, dievčatá a deti so zdravotným postihnutím.
Zatiaľ čo potreby rastú, nová správa zdôrazňuje, že financovanie humanitárnej pomoci pre vzdelávanie po niekoľkých rokoch výrazného rastu aktuálne stagnuje. Rovnako v posledných rokoch klesol podiel celkovej oficiálnej rozvojovej pomoci (ODA) vyčlenenej na vzdelávanie. Podľa OSN (https://sdgs.un.org/goals/goal4) je ročný schodok vo financovaní na dosiahnutie cieľov v oblasti vzdelávania v krajinách s nízkymi a nižšími strednými príjmami, ktoré sú uvedené v cieľoch trvalo udržateľného rozvoja (SDG) až 100 miliárd USD.
„V tento Medzinárodný deň vzdelávania bijeme na poplach. Takmer štvrť miliarde dievčat a chlapcov na celom svete v krízových oblastiach je odopierané ich základné právo na kvalitné vzdelanie. Dodatočné financovanie zo strany darcov z verejného a súkromného sektora je naliehavo potrebné, aby deti dostali kvalitné príležitosti na vzdelávanie v bezpečných podmienkach, aké si zaslúžia. Uvoľnenie ich potenciálu prosperovať a prinášať pozitívne zmeny je investícia, ktorá má potenciál priniesť transformáciu. Môžeme tak urýchliť pokrok smerom k dosiahnutiu cieľov udržateľného rozvoja," povedala Yasmine Sherif, výkonná riaditeľka fondu Education Cannot Wait.
Správa zdôrazňuje, že vystavenie ozbrojeným konfliktom, nútenému vysídľovaniu, klimatickým rizikám, epidémiám a sociálno-ekonomickým výzvam dlhodobo ohrozuje zdravie, vzdelanie a blaho detí. Ďalej upozorňuje, že krízy sú čoraz intenzívnejšie, rozšírenejšie a vzájomne prepojené. Za posledných päť rokov sa počet globálnych konfliktov zdvojnásobil, pričom v roku 2024 zažilo extrémnu, vysokú alebo prudkú úroveň konfliktov 50 krajín.
Tichá globálna pohotovosť
Z 234 miliónov detí a dospievajúcich zasiahnutých krízou identifikovaných v správe až 85 miliónov (37 %) vôbec nechodí do školy. Z týchto 85 miliónov:
• 52 % tvoria dievčatá.
• 17 % (t. j. 15 miliónov) tvoria utečenci alebo vnútorne vysídlené osoby.
• Viac ako 20 % tvoria deti so zdravotným postihnutím. Päť dlhotrvajúcich kríz – Sudán, Afganistan, Etiópia, Konžská demokratická republika a Pakistan – má na svedomí takmer polovicu týchto detí, ktoré nechodia do školy.
Do školy nechodí takmer tretina krízou postihnutých detí vo veku základnej školy (52 % tvoria dievčatá). Prístup k stredoškolskému vzdelaniu je rovnako katastrofálny: 36 % detí vo veku nižšieho stupňa strednej školy a 47 % detí vo veku vyššieho stupňa strednej školy nemá prístup k vzdelaniu.
Aj keď do školy chodia, mnohé deti postihnuté krízou zaostávajú. Len 17 % detí vo veku na základnej škole postihnutých krízou zvládne na konci základnej školy minimálnu znalosť čítania. Treba poznamenať, že dievčatá na základnej škole neustále prevyšujú svojich spolužiakov a tvoria 52 % tejto skupiny.
Približne polovica detí školského veku zasiahnutých krízou na celom svete žije v subsaharskej Afrike. Správa identifikuje subregión ako oblasť, ktorá čelí najzložitejším výzvam pri zabezpečovaní práva každého dieťaťa na vzdelanie.
Správa tiež podčiarkuje, ako klimatické zmeny zosilňujú frekvenciu a závažnosť extrémnych poveternostných podmienok, čo ešte viac detí vytláča zo školy. V roku 2024 zničili oblasti Sahelu, východnej Afriky a Strednej Ázie silné záplavy, zatiaľ čo severozápadnú a južnú Afriku, ako aj časti Ameriky, zachvátili silné suchá. Kombinované dopady týchto kríz zhoršili potravinovú neistotu a spôsobili rekordné úrovne vysídľovania po celom svete.
Na riešenie týchto vzájomne prepojených výziev požaduje fond ECW a jeho strategickí globálni partneri navýšenie financovania vo výške 600 miliónov USD na splnenie cieľov načrtnutých v štvorročnom strategickom pláne (https://www.educationcannotwait.org/resource-library/ecws-strategic-plan-2023-2026-achieving-results-new-way-working) fondu. So zvýšeným financovaním od verejných darcov, súkromného sektora a jednotlivcov s vysokým vlastným majetkom sa ECW a jeho partneri snažia do roku 2026 poskytnúť 20 miliónom detí postihnutých krízou bezpečie, príležitosti a nádej na kvalitné vzdelanie.
Foto: https://mma.prnewswire.com/media/2602994/ECW_Global_Estimates_Small.jpg
Logo: https://mma.prnewswire.com/media/1656121/Education_Cannot_Wait_Logo.jpg
UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.