Nahlásiť chybu v článku
Občas sa niekde objaví nejaká chybná informácia, preklep, či nesprávna interpretácia. Budeme radi, ak nás na túto chybu cez tento formulár upozorníte, aby sme ju mohli čo najskôr opraviť. Redakcia TASR.sk
TASR, 4. júla 2013 16:00
Bratislava 4. júla (TASR-OTS) - Cestovanie vlakom patrí k rozšíreným a obľúbeným druhom osobnej prímestskej, regionálnej a medziregionálnej dopravy na Slovensku. Úroveň cestovania však nie vždy spĺňala kritériá pohodlnej prepravy. Vďaka Operačnému programu Doprava (OPD) 2007 – 2013 sa však podarilo nakúpiť 32 nových moderných vlakových súprav poskytujúcich cestujúcim ten najvyšší komfort a bezpečnosť. Nákup 10 elektrických poschodových vlakových súprav radu 671 pre prímestskú dopravu, 10 poschodových vlakov push-pull (tlačený – ťahaný) pre prímestskú dopravu a 12 dieselových motorových jednotiek pre medziregionálnu dopravu realizovala Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., v rámci prioritnej osi č. 6 – Železničná verejná osobná doprava cez Európsky fond regionálneho rozvoja. Projekt v celkovej hodnote 232 mil. eur schválila Európska komisia v júli 2010. Európska únia prispela na nákup vlakov sumou 88,5 mil. eur (38 %), zvyšok predstavujú zdroje štátneho rozpočtu (38 %) a Železničnej spoločnosti Slovensko (24 %). Súčasťou modernizácie železničných koľajových vozidiel bola aj úprava 10 lokomotív radu 263 a nákup 2 elektrických rušňov radu 381, ktoré sú prednostne určené na jazdu novými vlakmi push-pull.
Nové, moderné a plne klimatizované vlaky s nízkopodlažným vstupom namiesto vysokých nepohodlných schodov umožnili jednoduchý nástup a výstup cestujúcim s obmedzenou schopnosťou pohybu, rodičom s deťmi, seniorom a ľuďom s batožinou. Elektricky riadená rampa uľahčuje cestovanie vlakom aj ľuďom so zníženou mobilitou. Vlaky sú automaticky vybavené priestormi na prepravu bicyklov a kočíkov. Vnútorný a vonkajší hlasový a obrazový informačný systém informuje cestujúcich o najbližších cieľových staniciach a zastávkach, čím výrazne uľahčuje ich orientáciu a kamerové systémy dohliadajú na ich bezpečnosť. Štandardnou výbavou moderných vlakov sú aj napájacie zásuvky pre ľudí pracujúcich na počítači.
10 nových elektrických poschodových vlakových súprav premáva na tratiach v okolí Trenčína, Košíc a Žiliny. Kapacita jednej trojvozňovej súpravy je 307 sediacich a 333 stojacich cestujúcich. 10 moderných poschodových vlakov push-pull, z ktorých jeden odvezie 362 sediacich a 352 stojacich cestujúcich, jazdí na tratiach Trnava – Bratislava a Nové Zámky – Bratislava – Kúty. 12 dieselových motorových jednotiek s kapacitou 177 miest na sedenie a 140 na státie preváža cestujúcich na tratiach v okolí Humenného, Prešova a Nitry.
Prioritná os č. 6 – Železničná verejná osobná doprava
Cieľom tejto prioritnej osi je rozvoj verejnej osobnej dopravy a vytváranie podmienok na rast výkonov najmä v mestskej, prímestskej a regionálnej preprave. Prínosy prioritnej osi č. 6: . Zvýšenie kultúry cestovania . Uľahčenie cestovania imobilným cestujúcim . Zníženie spotreby prevádzkových hmôt a zníženie energetickej náročnosti . Zníženie nákladov na opravu a údržbu . Zníženie negatívnych vplyvov prevádzky na životné prostredie a zdravie
Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach. Prioritné osi OPD: PO1 - Železničná infraštruktúra PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 - Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 - Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov PO5 - Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 - Železničná verejná osobná doprava PO7 - Technická pomoc
Investícia do Vašej budúcnosti Projekt technickej pomoci OPD "Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013" je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
UPOZORNENIE: Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.