Stanovisko GP SR k Správe EK o stave právneho štátu

25. júla 2024 11:00
Bratislava 25. júla (TASR) - Stanovisko Generálnej prokuratúry SR k Správe Európskej komisie (EK) o stave právneho štátu, v ktorej vyjadruje obavy v súvislosti A) so zrušením Úradu špeciálnej prokuratúry (ÚŠP) v kontexte možného vplyvu na prešetrované prípady a ohrozenia efektívnosti a nezávislosti ich súdneho stíhania a B) s právomocou generálneho prokurátora zrušovať rozhodnutia nižších prokurátorov. V prvom rade považuje generálny prokurátor SR za potrebné uviesť, že obavy vyslovené zo strany EK vychádzajú z neznalosti alebo nepochopenia - koncepcie ústavného postavenia a úloh prokuratúry SR, ako aj - účelu sledovaného mimoriadnym opravným prostriedkom podľa § 363 a nasl. Trestného poriadku (TP). Na čele prokuratúry SR nie je ani EK a ani predsedníčka EK. Na čele prokuratúry SR je generálny prokurátor SR, ktorý riadi a kontroluje činnosť prokuratúry na všetkých stupňoch a nesie ústavnú zodpovednosť za činnosť, plnenie úloh a fungovanie prokuratúry. Generálny prokurátor SR ubezpečuje všetkých, že prokuratúra SR, ako samostatná hierarchicky usporiadaná jednotná sústava štátnych orgánov na čele s generálnym prokurátorom Slovenskej republiky, v ktorej pôsobia prokurátori vo vzťahoch podriadenosti a nadriadenosti, si plní a vždy bude plniť ústavne definované poslanie prokuratúry ako orgánu ochrany práv a zákonom chránených záujmov fyzických osôb, právnických osôb a štátu. Ad A) K možným obavám vysloveným EK súvisiacim so zrušením ÚŠP, ktorý nikdy nebol samostatným štátnym orgánom v sústave prokuratúry a ani orgánom nezávislým od Generálnej prokuratúry SR, upriamujem pozornosť EK, ale aj odbornej či laickej verejnosti, na časť IX. odôvodnenia nálezu Ústavného súdu SR z 03.07.2024, sp. zn. PL. ÚS 3/2024-761. Z precízne odôvodneného rozhodnutia Ústavného súdu SR je o. i. zrejmé, že ...prechodné ustanovenia v zákone o prokuratúre a v zákone o prokurátoroch vytvorili zákonný základ na plynulý prechod pôsobnosti ÚŠP, spisov a písomností ÚŠP a na zaradenie prokurátorov zrušeného ÚŠP. Prechodné ustanovenia vychádzajú z ústavnej právomoci generálneho prokurátora prokuratúru efektívne riadiť. ..generálny prokurátor vydal v súvislosti so zrušením ÚŠP sériu interných riadiacich aktov, ktorých cieľom malo byť zabezpečenie riadneho konania a rozhodovania vo veciach patriacich do pôsobnosti Špecializovaného trestného súdu, resp. do pôsobnosti zrušeného ÚŠP. ...prechodné ustanovenia v zákone o prokuratúre a v zákone o prokurátoroch a interné riadiace akty generálneho prokurátora vydané v súvislosti so zrušením ÚŠP zabezpečujú univerzálny prechod spisov v neskončených veciach, teda aj tých, na ktoré sa vzťahujú medzinárodné záväzky Slovenskej republiky v oblasti trestnej politiky, na krajské prokuratúry, ktoré sú ako štátne orgány v sústave prokuratúry. Do pôsobnosti krajských prokuratúr ako štátnych orgánov v sústave prokuratúry patria aj nové veci. Tým budú medzinárodné záväzky Slovenskej republiky na úseku trestného postihu trestných činov poškodzujúcich finančné záujmy EÚ, korupčných trestných činov a nadnárodnej organizovanej trestnej činnosti zabezpečené. ...Slovenská republika pri úprave štruktúry prokuratúry konala v rámci právomocí, ktoré nepreniesla na EÚ, nevykonávala teda právo EÚ. ...zrušenie ÚŠP žiadnym spôsobom nezasahuje do nezávislosti súdnej moci a nespôsobuje tak ohrozenie účinnej súdnej ochrany práv osôb, ktoré im vyplývajú z práva EÚ. ...zrušenie ÚŠP nemá spojitosť so sankciami, ktoré slovenský právny poriadok predvída v prípade protiprávnych konaní poškodzujúcich finančné záujmy EÚ a neovplyvňuje ani účinný a úplný výber vlastných zdrojov EÚ. Ad B) K možným obavám vysloveným EK v súvislosti s právomocou generálneho prokurátora zrušovať rozhodnutia nižších prokurátorov, upriamujem generálny prokurátor SR pozornosť EK, ale aj odbornej či laickej verejnosti, na nález Ústavného súdu Slovenskej republiky z 21.06.2023, sp. zn. PL. ÚS 1/2022-270. Z precízne odôvodneného rozhodnutia Ústavného súdu SR je o. i. zrejmé, že ...mimoriadnym opravným prostriedkom podľa § 363 TP sa sleduje náprava porušenia zákona právoplatným rozhodnutím prokurátora alebo policajta v prípravnom konaní. Ide tak o súčasť ochrany zákonnosti prípravného konania, ktorá je zverená prokuratúre a napĺňa pozitívny záväzok štátu viesť trestné stíhanie, ktoré spĺňa požiadavky zákona. ...ustanoveniami § 363 a nasl. TP sa napĺňa zásada zákonnosti trestného konania v štádiu prípravného konania, a tým sa poskytuje ochrana práv a zákonom chránených záujmov tých, proti ktorým sa vedie trestné konanie, poškodeného a zúčastnenej osoby, ale aj štátu z hľadiska jeho záujmu na náležitom zistení trestných činov a spravodlivom potrestaní ich páchateľov podľa zákona pri rešpekte k základným právam a slobodám fyzických osôb a právnických osôb. ...možnosť ultimatívneho odstránenia nezákonnosti už v prípravnom konaní podľa § 363 TP síce prináša zásah do stability nezákonného rozhodnutia prokurátora alebo policajta, ale je to v záujme dôvery v zákonné a spravodlivé rozhodovanie, čím sa zabezpečuje účel trestného konania (§ 1 TP) už v štádiu prípravného konania bez následnej zbytočnej kontaminácie ďalších štádií trestného konania. ...rozhodnutia generálneho prokurátora vydané podľa § 363 TP nezasahujú do súdnej moci, nenahrádzajú účinky rozhodnutia sudcu pre prípravné konanie a neodnímajú účinky súdnym rozhodnutiam. Právomoci generálneho prokurátora pri rozhodovaní podľa § 363 TP s rozhodovaním sudcu pre prípravné konanie sa ani neprekrývajú a každý z nich pôsobí v rámci jemu zverených právomocí. ...rozhodovanie generálneho prokurátora podľa § 363 TP má procesný charakter a jeho rozhodnutie nepredstavuje prekážku pokračovania v trestnom konaní a podania obžaloby na súde. ...výnimočnosť použitia mimoriadnych opravných prostriedkov neznačí ojedinelosť ich využívania. Na záver generálny prokurátor SR garantuje, že bude vždy tak, ako doposiaľ, účelne využívať všetky právne nástroje v záujme ochrany zákonnosti a verejného záujmu. TASR o tom informovala hovorkyňa Generálnej prokuratúry GP SR Zuzana Drobová. UPOZORNENIE: TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme. her
Všetko o agentúre
Spravodajský servis
Mobilné aplikácie
Videá
PR servis OTS
Fotografie
Audioservis
Archív a databázy
Monitoring