Vyjadrenie: Sociálna poisťovňa oslavuje 30 rokov: V ústrety klientovi ...
1. januára 2025 11:54
Vyjadrenie: Sociálna poisťovňa oslavuje 30 rokov: V ústrety klientovi – odstraňujeme byrokraciu, zjednodušujeme postupy, elektronizujeme služby
Bratislava 1. januára (TASR) - Sociálna poisťovňa si pripomína 30 rokov svojej činnosti. Na ceste ku klientovi dosiahla počas tohto obdobia viaceré významné míľniky. Od prevažne "papierovej" formy výkonu sociálneho poistenia, vytvárania a zakladania hrubých spisov, cez postupné zavádzanie informačných technológií, budovanie klientskych centier a využívanie online prostredia, prešli pracoviská Sociálnej poisťovne k digitalizácii väčšiny svojich služieb. Elektronizácia a inovácie služieb sociálneho poistenia so zameraním na komfort klientov jej priniesli niekoľko odborných ocenení – naposledy za Elektronickú PN, Elektronický účet poistenca či Informatívnu sumu dôchodku, ktoré sa umiestnili medzi najlepšími projektmi digitalizácie spoločnosti.
Sociálna poisťovňa oficiálne začala svoju činnosť 1. januára 1995. V úvode bol predmetom jej činnosti výkon nemocenského poistenia a dôchodkového zabezpečenia, súčasťou ktorých bol aj výkon posudkovej činnosti a poskytovanie kúpeľnej starostlivosti. Začalo fungovať ústredie a pobočky v regiónoch, ktoré sa zaoberali výberom poistného, prípravou žiadostí o dôchodok a nemocenským poistením. V roku 2004 pribudlo napríklad úrazové poistenie i poistenie v nezamestnanosti.
Od papiera a hrubých spisov k digitalizácii
Pri príležitosti 30. výročia Sociálna poisťovňa pripravuje viaceré komunikačné aktivity, ktorými si počas roka 2025 pripomenie historické míľniky i nové výzvy, ktorým čelí v dynamicky sa meniacom prostredí spoločnosti. Už teraz si verejnosť môže "zalistovať" v prehľade dôležitých momentov Sociálnej poisťovne za ostatné tri dekády na jej webstránke. "Zlepšujeme sa. Pre vás, našich klientov, ktorých považujeme za svojich partnerov s právom na správne a včasné posúdenie nárokov na dávky a rovnako aj na získanie komplexných informácií o právach i povinnostiach vo vzťahu k sociálnemu poisteniu. Tieto procesy stále zjednodušujeme s dôrazom na poskytovanie moderných elektronických služieb," zdôraznil generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne Michal Tariška.
Budúcnosť sociálneho poistenia je bez žiadostí
V centre záujmu Sociálnej poisťovne sú jej klienti. Kontinuálne pracuje na zjednodušení svojich služieb tak, aby v budúcnosti, ak to nebude nevyhnutné, vôbec nemuseli navštevovať jej pracoviská, ale ona sama im poskytne informáciu, že im vznikol nárok na dávku zo sociálneho poistenia. "Meníme celú paradigmu tak, aby občan pri riešení svojej životnej situácie v budúcnosti nemusel sám zisťovať o akú dávku a akým spôsobom požiadať, ale presne naopak, Sociálna poisťovňa mu podá pomocnú ruku s potrebnými informáciami a automatickým posúdením nároku na dávku. Nebojíme sa ani nových výziev, vieme, že je potrebné reagovať na nové technológie, celkové zmeny v spoločnosti a s tým súvisiace meniace sa legislatívne prostredie," spresnil Michal Tariška.
Nadväzujeme na prácu predchodcov
Aktuálny progres v sociálnom poistení na Slovensku by nebol možný bez kontinuálnej práce a spoločnej vízie naprieč dekádami. "Je samozrejmé, že nadväzujeme na prácu našich predchodcov a zároveň logické, že s rozvojom informačných systémov zdokonaľujeme aj podmienky pri výkone sociálneho poistenia. Je potrebné poďakovať sa všetkým zamestnancom, súčasným i bývalým, za prácu, ktorú pre rozvoj Sociálnej poisťovne za uplynulých 30 rokov vykonali," dodal Michal Tariška.
Prehľad dôležitých míľnikov Sociálnej poisťovne i histórie sociálneho poistenia na Slovensku:https://www.socpoist.sk/30-rokov-socialnej-poistovne
TASR o tom informoval hovorca Sociálnej poisťovne (SP) Martin Kontúr.
Upozornenie: TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme.
akb