Vyjadrenie: MŠVVaM: Reakcia na správu AIS a ERRC o segregácii rómskych žiakov

16. apríla 2025 17:40
Bratislava 16. apríla (TASR) - Tento problém bol na Slovensku desaťročia zanedbávaný, no ministerstvo školstva sa v posledných rokoch tejto téme intenzívne venuje. Žaloba však nie je hlavným dôvodom, prečo rezort školstva na riešenie problému segregácie vo vzdelávaní kladie dôraz. „Robíme to preto, aby sme každému dieťaťu na Slovensku dali šancu na lepší život. Je to dobré pre deti, je to dobré pre spoločnosť, je to dobré pre budúcnosť krajiny,” povedal minister školstva Tomáš Drucker pri uvedení jedného z národných projektov, ktorý pomáha riešiť segregáciu vo vzdelávaní. Kvalitné vzdelávanie je zásadným nástrojom na znižovanie nerovností a zlepšovanie životných šancí všetkých detí – bez ohľadu na to, z akého prostredia pochádzajú. Stručný súhrn aktivít, ktoré rezort školstva realizuje, alebo pripravuje, nájdete v tlačovej správe: https://www.minedu.sk/ministerstvo-skolstva-vyhlasilo-vyzvu-pre-narodny-projekt-podpora-vzdelavacich-prilezitosti/. Podrobnejšie informácie k jednotlivým projektom, plánom a aktivitám nájdete tu: MŠVVaM SR aktuálne realizuje viacero synergických aktivít, ktoré na seba nadväzujú a postupne prispievajú k odstráneniu vylučovania a neprípustného oddeleného vzdelávania a eliminácii ich negatívnych dopadov na detí a žiakov pochádzajúcich z odlišného etnického a sociálne znevýhodneného prostredia vo vzdelávacom systéme na Slovensku. V októbri 2024 bola novelizovaná definícia segregácie vo výchove a vzdelávaní , aby nedochádzalo k nesprávnym interpretáciám segregácie v praxi. Definícia zasadzuje koncept segregácie do kontextu antidiskriminačnej legislatívy. Novelizovaná definícia je doplnená o odkaz na Dohovor proti diskriminácii vo vzdelávaní a Dohovor o právach osôb so zdravotným postihnutím. Rozpracovaním definície sú v novembri 2024 ministerstvom zavedené Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní, podľa ktorých majú školy a školské zariadenia povinnosť postupovať pri dodržiavaní zákazu segregácie v školách. V decembri 2024 bol vládou SR schválený Druhý akčný plán plnenia Stratégie inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní na roky 2025-2027. Dlhodobým zámerom stratégie je vytvoriť prostredie naklonené inkluzívnemu vzdelávaniu, motivujúce školy stať sa inkluzívnymi. V roku 2025 prebieha realizácia 2 národných projektov financovaných zo zdrojov EÚ (Program Slovenskou), ktoré sú reakciou na žalobu podanú v decembri 2023 Európskou komisiou na Súdnom dvore EÚ proti Slovenskej republike vo veci segregácie rómskych detí v školskom systéme: • NP Príležitosť pre všetkých, ktorého cieľom je podporiť desegregáciu vzdelávania detí z marginalizovaných rómskych komunít realizáciou - do 15 pilotných desegregačných projektov • NP Podpora vzdelávacích príležitostí, počas ktorého bude vytvorený dočasný vyrovnávací systém adaptačných tried, ktoré uľahčia prechod do hlavného prúdu vzdelávania žiakom špeciálneho prúdu vzdelávania, ktorým bol po pretestovaní vylúčený ľahký stupeň mentálneho postihnutia, a aj učiteľom a odborným pracovníkom, ktorí s nimi budú pracovať. Ďalší aktuálne realizovaný národný projekt prispieva k predchádzaniu predčasnému ukončeniu školskej dochádzky (NP PUŠD) - cieľom projektu (ktorý je v gescii VÚDPaP) je vytvoriť systém včasného varovanie pred predčasným ukončením školskej dochádzky, ktorý identifikuje žiakov ohrozených predčasným odchodom zo školy a poskytne im potrebnú podporu. V zmysle zaistenia kvalitného a inkluzívneho vzdelávania pre všetkých už od útleho veku ministerstvo v auguste 2023 spustilo grantovú schému z POO SR na „Podporu poskytovania ranej starostlivosti a ranej intervencie deťom vo veku 0 až 6 rokov z prostredia marginalizovaných rómskych komunít a generačnej chudoby“. Aj v roku 2025 prebiehajú naplánované aktivity 10 podporených organizácií. Na základe zavedeného systému monitorovania rizika segregácie ako nástroja identifikácie príznakov a rizík segregácie vo vzdelávaní a jej predchádzania ministerstvo v októbri 2024 zverejnilo prvú správu z monitorovania rizika segregácie na základných školách za šk. rok 2022/2023. V roku 2025 prebehne monitorovanie aj v školách pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Ministerstvo bude monitoring rizika segregácie realizovať pravidelne. Okrem identifikácie rizikových škôl monitoring zahŕňa aj vyhodnocovanie širšieho kontextu, v ktorom sa tieto školy nachádzajú, pričom výsledky slúžia ministerstvu ako východisko pri ďalšom nastavovaní a vyhodnocovaní desegregačných a inkluzívnych politík, pri nastavovaní cieľov a politík v budúcnosti a k vytvoreniu systému cielenej podpory a pomoci rizikovým školám a lokalitám. Medzi ďalšie opatrenia, ktoré pozitívne ovplyvňujú odstraňovanie segregácie vo výchove a vzdelávaní a prispievajú k zvyšovaniu inkluzívnosti vzdelávania patrí zavedenie povinnej predškolskej výchovy pre 5-ročné deti a zabezpečenie právneho nároku na miesto v materskej škole pre 3- a 4-ročné deti. Rezort tiež zaviedol systém nárokovateľných podporných opatrení a vyhlásil výzvy na zvýšenie kapacít materských a základných škôl v rámci Plánu obnovy a odolnosti SR a podporu na odstránenie dvojzmennej prevádzky základných škôl, z ktorých schválené zámery sú aktuálne realizované. V rámci aktivít na prevenciu rasizmu a diskriminácie Sekcia národnostného a inkluzívneho vzdelávania aktuálne finalizuje Analýzu potrieb a nutných legislatívnych krokov pre zabezpečenie výchovy a vzdelávania všetkých detí v ich materinskom jazyku na národnostne zmiešanom území v školách s vyučovacím jazykom slovenským a vyučovacím jazykom národnostnej menšiny, na základe ktorej bude možné navrhnúť aj legislatívne zmeny a ďalšie opatrenia pre zabezpečenie ešte inkluzívnejšieho vzdelávacieho systému. V diagnostickej praxi sú v platnosti aj Štandardy odborných činností v systéme poradenstva a prevencie, ktoré obsahujú aj postupy pri diagnostikovaní detí s iným materinským jazykom, vypracované VÚDPaP-om pre zariadenia poradenstva a prevencie. Dňa 8.4. sa pred Súdnym dvorom EÚ uskutočnilo ústne pojednávanie vo veci C-799/23 Európska komisia vs. Slovenská republika. Ide o konanie o žalobe, ktorú voči SR iniciovala EK pre segregáciu rómskych detí vo vzdelávaní. Súdny dvor EÚ počas ústneho pojednávania adresoval účastníkom konania mnohé otázky. Pýtal sa napríklad na právny základ tejto žaloby a celkový súvis vytýkaného porušenia s právom EÚ. Generálna advokátka prednesie svoje návrhy v tejto veci dňa 1. augusta 2025. TASR o tom v stredu informovala vedúca oddelenia komunikácie Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR Jana Vavřinková. UPOZORNENIE: TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme. olr
Všetko o agentúre
Spravodajský servis
Mobilné aplikácie
Videá
PR servis OTS
Fotografie
Audioservis
Archív a databázy
Monitoring