Bratislava: Je otázne, kedy by mohli byť urobené lávky ponad Chorvátske rameno
dnes 14:33
Bratislava 22. apríla (TASR) - Zatiaľ je otázne, kedy by mohli byť vybudované štyri plánované lávky pre chodcov a cyklistov ponad Chorvátske rameno v bratislavskej Petržalke, ktoré majú slúžiť na lepšie prepojenie s novými zastávkami MHD na novej električkovej trati. Vyplýva to z vyjadrení, ktoré TASR poskytol bratislavský magistrát i poslanecký klub SaS PRE Petržalku. Financie na ne nemá hlavné mesto vyčlenené v roku 2025, ani vo výhľadoch na roky 2026 a 2027. Magistrát však zároveň priznal rokovania s developerom o možnej výstavbe aspoň jednej z nich.
Lávky boli aj témou ostatného zasadnutia petržalskej miestnej komisie územného plánu, výstavby a rozvoja. Potvrdiť sa na nej mali podľa poslancov obavy, že hlavné mesto na ich výstavbu nemá financie, respektíve, že ich realizácia je naviazaná na finančné možnosti alebo nájdenie iných možností financovania. Keďže však tieto avizované premostenia považuje komisia za dôležitú súčasť Petržalskej radiály, prijala uznesenie, ktorým žiada starostu Petržalky Jána Hrčku, aby urgoval hlavné mesto pri ich realizácii. Apelovať budú, aby sa stali prioritou, lávky je podľa nich potrebné dobudovať čo najskôr.
„Plne sa stotožňujeme s analýzou stavu a významu lávok cez Chorvátske rameno. Ak nám doteraz dávalo zmysel čakať dlhé roky na ich realizáciu, aby vznikli v súlade s projektom električky, tak určite nedáva zmysel znižovať ich prioritu v rámci rozpočtu hlavného mesta,“ uviedol pre TASR vicestarosta Petržalky a podpredseda poslaneckého klubu Ján Karman.
Poslanci i magistrát sa zároveň rozchádzajú v názoroch, akou súčasťou sú lávky v rámci infraštruktúry petržalskej električky. Projekt lávok ponad Chorvátske rameno podľa hovorcu Bratislavy Petra Bublu nesúvisí priamo s projektom predĺženia petržalskej električkovej trate. „Žiadna lávka nie je prepojená so zastávkami MHD. Lávky majú slúžiť najmä na zlepšenie dostupnosti a prepojenia územia ako takého,“ uviedol pre TASR Bubla.
Niečo iné si myslí poslanecký klub. Hovorí, že lávky sú aj podľa hlavného mesta a jeho inštitúcií „jednoznačne súčasťou infraštruktúry petržalskej električky, minimálne čo sa ich niekoľkoročnej komunikačnej línie týka“. Súčasťou bola napríklad aj v odborných stanoviskách a materiáloch, napríklad v jednej z príloh dokumentu medzi magistrátom a spoločnosťou Metro či v rámci architektonickej súťaže na riešene lávok z roku 2021.
Magistrát v súvislosti s dostupnosťou trate pre cestujúcich podotýka, že súčasťou stavby električky je „zásadné“ prebudovanie križovatky Rusovskej cesty a Námestia Hraničiarov, ktorého súčasťou je aj bezpečné premostenie Chorvátskeho ramena pod novým mostom pri kostole Svätej rodiny. Pripravované či realizované sú tiež ďalšie chodníky vrátane opravy Jantárovej ulice. „Uvedené však nič nemení na tom, že pokračujeme v prácach aj na uvedených lávkach,“ ubezpečil Bubla.
Ku všetkým lávkam sú podľa neho vydané územné rozhodnutia, rovnako je tiež spracovaná a odovzdaná dokumentácia pre stavebné povolenie. Aktuálne sa podľa hovorcu pracuje na ich majetkovoprávnom vysporiadaní. Až následne bude možné požiadať o vydanie stavebného povolenia. „Samozrejme, realizácia je naviazaná aj na finančné možnosti mesta, respektíve nájdenie iných možností financovania. V súbehu s týmto procesom prebiehajú aj rokovania s developerom v území, ktorý by mohol realizovať jednu z lávok,“ doplnil Bubla.
hl ima